Igor Stravinski

Concerten waarin werken van Igor Stravinski worden en werden gespeeld

Boris Giltburg - Chopin, Tsjaikovski, Medtner - Wereldpianisten

Samstag 20. April 2024, 20:00 Uhr
3 Movements from Petrushka
Boris Giltburg
  • I. Danse russe
  • II. Chez Pétrouchka
  • III. La semaine grasse

Roman Rabinovich - Debussy, Satie, Gershwin - Wereldpianisten

Samstag 8. Februar 2020, 20:00 Uhr
3 Mouvements de Pétrouchka
Roman Rabinovich (piano)
  • I. Danse russe
  • II. Chez Pétrouchka
  • III. La semaine grasse
Stravinski componeerde maar weinig muziek voor de piano. Maar deze 3 Mouvements de Pétrouchka vormen een welkome uitzondering. Stravinski schreef het werk voor zijn vriend, pianist Arthur Rubinstein. Om Rubinsteins interesse te wekken vertelde Stravinski dat het stuk technisch uitdagend, maar muzikaal bevredigend zou zijn. Dat heeft Rubinstein geweten. 3 Mouvements de Pétrouchka behoort nog altijd tot de moeilijkst speelbare pianostukken.

Beethovens Kreutzersonate - Francesca Dego (viool) & Francesca Leonardi (piano) - Lustrumconcert

Samstag 13. Oktober 2018, 20:00 Uhr
Suite Italienne
Francesca Dego (piano) Francesca Leonardi (viool)
  • I. Introduzione
  • II. Serenata
  • III. Tarantella
  • IV. Gavotta con due variazioni
  • V. Scherzino
  • VI. Minuetto e finale
De Suite Italienne baseerde Stravinski op zijn ballet Pulcinella (1920). Voor het eerst greep Stravinski daarin terug op muziek van barokke componisten als Pergolesi. De componist zei er zelf over: “Pulcinella betekende mijn ontdekking van het verleden, een soort openbaring, die mijn latere werk mogelijk maakte. Het was een blik terug in de tijd, de eerste van vele liefdesaffaires in die richting, tegelijk was het ook een blik in de spiegel.”

Bachs Vioolsonates & Stravinski - Rosanne Philippens (viool) & Julien Quentin (piano)

Samstag 25. November 2017, 20:00 Uhr
Suite Italienne
Julien Quentin (piano) Rosanne Philippens (viool)
  • I. Introduzione
  • II. Serenata
  • III. Tarantella
  • IV. Gavotta con due variazioni
  • V. Scherzino
  • VI. Minuetto e finale
De Suite Italienne baseerde Stravinski op zijn ballet Pulcinella (1920). Voor het eerst greep hij daarin terug op muziek van barokke componisten als Pergolesi. Stravinski zei er zelf over: “Pulcinella betekende mijn ontdekking van het verleden, een soort openbaring, die mijn latere werk mogelijk maakte. Het was een blik terug in de tijd, de eerste van vele liefdesaffaires in die richting, tegelijk was het ook een blik in de spiegel.”
Divertimento
Julien Quentin (piano) Rosanne Philippens (viool)
  • I. Sinfonia
  • II. Danses suisses
  • III. Scherzo
  • IV. Pas de deux: a) Adagio, b) Variation, c) Coda
Ook het Divertimento bevat een kleurrijke selectie uit Stravinski’s balletmuziek, in dit geval Le baiser de la fée. Zoals zo vaak grijpt Stravinski terug op muziek uit het verleden. In dit stuk zijn dat de liederen van Tsjaikovski, die Stravinski helemaal naar zijn eigen hand zet.

Kamermuziek van Debussy, Ravel en Stravinski - Doris Hochscheid (cello), Frans van Ruth (piano) en Barbara Kozelj (mezzosopraan)

Freitag 31. März 2017, 20:00 Uhr
Souvenir d’une marche boche
Frans van Ruth (piano)
Met het pianostukje 'Souvenir d'une marche boche' (1915) veegde de Rus Igor Stravinski de vloer aan met het Duitse oorlogsgeweld van de Eerste Wereldoorlog. Hij schreef het als bijdrage aan het boek 'Livre des sans-foyer' (Het boek der thuislozen) van Edith Wharton, dat in 1916 werd uitgegeven ten bate van Belgische weeskinderen. Aan het slot van deze 'moffenmars' geeft Stravinski een flinke steek onder water naar Beethovens 'Vijfde Symfonie'.