Felix Mendelssohn-Bartholdy

Concerten waarin werken van Felix Mendelssohn-Bartholdy worden en werden gespeeld

Amatis Piano Trio - Beethoven, Mendelssohn, Sjostakovitsj

Friday 17 January 2020, 20:00
Pianotrio nr. 1 in d, op. 49
Amatis Piano Trio
  • I. Molto allegro ed agitato
  • II. Andante con moto tranquillo
  • III. Scherzo. Leggiero e vivace
  • VI. Finale. Allegro assai appassionato

Dudok Quartet Amsterdam - Haydn en Mendelssohn - Strijkkwartetten

Friday 15 November 2019, 20:00
Strijkkwartet in f, op. 80
Dudok Quartet Amsterdam
  • I. Allegro vivace assai
  • II. Allegro assai
  • III. Adagio
  • VI. Finale. Allegro molto

Severin von Eckardstein (piano) en Isang Enders (cello) - Beethoven, Mendelssohn, Prokofjev

Saturday 21 September 2019, 20:00
Cellosonate nr. 2 in C, op. 58
Severin von Eckardstein (piano) Isang Enders (cello)
  • I. Allegro assai vivace
  • II. Allegretto scherzando
  • III. Adagio
  • IV. Molto Allegro e vivace

Maria Milstein (viool) & Nathalia Milstein (piano) - Vioolsonates van Mendelssohn, Franck en Debussy

Friday 26 April 2019, 20:00
Vioolsonate in F (1838)
Nathalia Milstein (piano) Maria Milstein (viool)
  • I. Allegro vivace
  • II. Adagio
  • III. Assai vivace
Het feit dat we deze vioolsonate van Mendelssohn überhaupt kennen, is te danken aan violist Yehudi Menuhin. Honderd jaar nadat Mendelssohn het werk componeerde speelde Menuhin het tijdens zijn concerten en zo werd het een repertoirestuk. Mendelssohn had zijn vioolsonate nooit laten uitgeven, omdat hij het naar eigen zeggen niet goed genoeg vond. Gelukkig dacht Menuhin daar anders over. Het ‘Adagio’ bezit een van de mooiste melodieën die Mendelssohn componeerde.

Doric Quartet - Beethoven, Mendelssohn, Britten - Strijkkwartet

Saturday 16 March 2019, 20:00
Strijkkwartet nr. 4 in e, op. 44, nr. 2
Doric Quartet
  • I. Allegro assai appassionato
  • II. Scherzo. Allegro di molto
  • III. Andante
  • IV. Presto agitato
Mendelssohn ontmoeten we in zijn Vierde Strijkkwartet in de kracht van zijn leven. Op het moment dat Mendelssohn de noten van dit kwartet neerschreef, had hij al naam gemaakt met klassiekers als de Ouverture 'Ein Sommernachtstraum' en het Vioolconcert. De muzikale werelden van deze stukken hoor je terug in het 'Scherzo' en het 'Andante'.

Orkest van de 18e Eeuw en Roel Dieltiens (cello) - Strijkorkest - Mendelssohn & C.P.E. Bach

Tuesday 12 March 2019, 20:00
Symfonie voor strijkers nr. 1 in C
Orkest van de 18e Eeuw
  • I. Allegro
  • II. Andante
  • III. Allegro
Mendelssohn werd in zijn tijd de 'Mozart van de negentiende eeuw' genoemd. Net als Mozart was Mendelssohn een wonderkind en begon al jong met componeren. Amper twaalf jaar schreef hij zijn eerste van twaalf symfonieën voor strijkers.
Symfonie voor strijkers nr. 10 in b
Orkest van de 18e Eeuw
  • I. Adagio –
  • II. Allegro
Het begin van Mendelssohns Tiende Symfonie voor strijkers zou zomaar weggelopen kunnen zijn uit een stuk van Carl Philipp Emanuel Bach. Dankzij zijn oudtante Sara Levy kende de jonge Felix vermoedelijk veel muziek van deze Bach. Toch verlaat Mendelssohn in zijn Tiende Symfonie steeds verder het pad van zijn voorgangers op weg naar een eigen stijl. Met een beetje goede wil hoor je in deze symfonie al vooruitwijzingen naar het beroemde Octet, op. 20 dat Mendelssohn twee jaar later zou componeren.

Hester Groenleer (blokfluit) & Matthias Havinga (orgel, harmonium) - Meesterwerken van Middeleeuwen tot Romantiek

Friday 1 February 2019, 20:00
Orgelsonate in d, op. 65 nr. 6, 'Vater unser im Himmelreich'
Matthias Havinga (orgel)
  • I. Chorale. Andante sostenuto - Allegro molto
  • II. Fuga. Sostenuto e legato
  • III. Finale. Andante
Matthias Havinga vertelt over Mendelssohns Zesde Orgelsonate: "Dit stuk past erg mooi op het Ypma-orgel. Het is instrument is uit 1882, maar omdat de vernieuwingen in de orgelbouw pas laat in ons land doordrongen, is het Ypma-orgel eigenlijk nog heel klassiek van opzet. Dit orgel is precies wat Mendelssohn voor zijn orgelcomposities moet hebben gezocht: karaktervol en tegelijk voorzien van lieflijke registers." Al deze klanken komen in Mendelssohns Zesde Orgelsonate'voorbij. Een stuk dat vooral bekend werd vanwege de variaties op het Lutherse koraal 'Vater unser im Himmelreich."
Uit: A Midsummer Night's Dream (arr.)
Matthias Havinga (orgel)
  • II. Scherzo
Als je één stijlkenmerk van Mendelssohns muziek zou moeten noemen, dan is het dat hij een fijne neus had voor sprookjesachtige muziek. Bij het horen van dit 'Scherzo' uit de toneelmuziek bij Shakespeare's A Midsummer Night's Dream, moet je direct denken aan water nymphen en toverfeeën. Yannick Merlin (1976) maakte deze bewerking voor orgel.

Roden Girl Choristers - A Festival of Lessons and Carols - Kerstconcert

Saturday 22 December 2018, 20:00
Hark! the Herald angels sing
Arrangement David Willcocks (Verse 3)

Denis Kozhukhin - Mendelssohn, Grieg, Prokofjev - Wereldpianisten

Saturday 27 October 2018, 20:00
Lieder ohne Worte (sel.)
Denis Kozhukhin
  • Andante con moto, op. 19 nr. 1
  • Andante espressivo, op. 19, nr. 2
  • Molto allegro e vivace, op. 19, nr. 3
  • Poco agitato, op. 19, nr. 5
  • Allegro di molto, op. 30, nr. 2
  • Allegretto tranquillo, op. 30, nr. 6, 'Venetianisches Gondellied'
  • Allegro non troppo, op. 38, nr. 2
  • Andante con moto, op. 38, nr. 6, 'Duetto'
  • Andante maestoso, op. 62, 'Trauermarsch'
  • Allegro leggiero, op. 67, nr. 2
  • Presto, op. 67, nr. 4, 'La Fileuse'
Het idee van Mendelssohns Lieder ohne Worte was zo nieuw, dat de componist er aanvankelijk geen definitieve benaming voor had. Achtereenvolgens noemde hij ze 'Original melodies', 'Romanzen für 's Pianoforte' en 'Clavierstücken'. Met de latere benaming Lieder ohne Worte sloeg Mendelssohn de spijker op de kop, want deze charmante pianostukken bestaan uit een zangerige melodie met subtiele begeleiding. Inderdaad zoals een lied, maar dan zonder woorden.

Pastorale - Gonny van der Maten (orgel) & Anja van der Maten (hobo)

Friday 2 March 2018, 20:00
Preludium en Fuga in c, op. 37, nr. 1
Gonny van der Maten (orgel)

Mendelssohn en Schumann - Margreeth de Jong (orgel) & Merel van Geest (sopraan)

Friday 6 October 2017, 20:00
Orgelsonate in Bes, op. 65, nr. 4
Margreeth de Jong
  • I. Allegro con brio
  • II. Andante religioso
  • III. Allegretto
  • IV. Allegro maestoso e vivace
Mendelssohns ‘Vierde Orgelsonate’ behoort zonder twijfel tot de hoogtepunten uit de orgelmuziek van de negentiende eeuw. Het stuk komt uit de serie van ‘Zes Orgelsonates’ die Mendelssohn in 1845 voltooide. Ondanks dat de Vierde het bekendst werd, kostte het Mendelssohn heel wat hoofdbrekens om de sonate te voltooien. Uiteindelijk schreef hij een heel nieuw slotdeel, dat ook regelmatig als los stuk is te horen.
Uit: Elias
Margreeth de Jong Merel van Geest
  • O rest in the Lord
‘O rest in the Lord’ (Sei stille dem Herrn) is een prachtig deel uit het oratorium ‘Elias’ van Mendelssohn. De tekst bevat de woorden die gesproken worden door een engel tegen Elia als hij op de vlucht is voor zijn vijanden in de woestijn. Hij is moedeloos en de engel moedigt hem aan niet op te geven. De woorden komen uit psalm 37.
Uit: Hear my prayer
Margreeth de Jong Merel van Geest
  • O for the wings of a dove
‘O for the wings of a dove’ is de slottekst van Mendelssohns oratorium ‘Hear my prayer’. Hij schreef het oorspronkelijk voor sopraan en koor, orgel of orkest. In het Duits is het ook bekend als ‘O könnt ich fliegen wie Tauben dahin’. Het werk werd voor het eerst uitgevoerd in 1845 in Londen. De tekst is afgeleid van psalm 55.

Meesterwerken van Mendelssohn - Anna Fedorova, Eldbjørg Hemsing, Ella van Poucke e.a.

Saturday 30 September 2017, 20:00
Pianotrio in d, op. 49
Anna Fedorova Eldbjørg Hemsing Ella van Poucke
  • I. Molto Allegro agitato
  • II. Andante con molto tranquillo
  • III. Scherzo. Leggiero e vivace
  • IV. Finale. Allegro assai appassionato
Iedereen die Mendelssohns beroemde Ouverture 'Sommernachtstraum’ wel eens heeft gehoord, zal veel herkennen in het Scherzo van dit prachtig pianotrio. De sprookjesachtige sfeer, een van Mendelssohns handelsmerken, is alom tegenwoordig.
Lieder ohne Worte (sel.)
Anna Fedorova
  • Lied ohne Worte, op. 62, nr. 1, Andante espressivo
  • Lied ohne Worte, op. 30, nr. 6, Venetianisches Gondellied
  • Lied ohne Worte, op. 62, nr. 6, Allegretto grazioso
Wat Schubert is voor het Lied, dat is Mendelssohn voor het door hemzelf uitgevonden genre ‘Lied ohne Worte’ (Liederen zonder woorden). Met dit verschil dat de melodie en begeleiding allebei op de piano worden gespeeld. Bovendien is er geen tekst. Geheel in de geest van de romantiek werd veel aan de verbeelding van de luisteraar overgelaten, al geeft Mendelssohn met titels als ‘Venetiaans Gondellied’ wel een idee wat er achter de noten schuilgaat.
Pianosextet in D, op. 110
Anna Fedorova Eldbjørg Hemsing Dana Zemtsov Lilli Maijala Ella van Poucke Nicholas Schwartz
  • I. Allegro vivace
  • II. Adagio
  • III. Menuetto
  • IV. Allegro vivace
Pianosextetten zijn schaars in de kamermuziek. Mendelssohn deed daar met de bijzondere combinatie van instrumenten nog een schepje bovenop. Met contrabas en twee altviolen (naast viool en cello) zorgde Mendelssohn voor een donkerder getinte bezetting, die het stuk meer het karakter van een pianoconcert geeft, dan van intieme kamermuziek.

Nino Gvetadze (piano) en Frederieke Saeijs (viool)

Saturday 9 September 2017, 20:00
Vioolsonate in F, 1838
Nino Gvetadze (piano) Frederieke Saeijs (viool)
  • I. Allegro vivace
  • II. Adagio
  • III. Assai vivace
Het feit dat we deze vioolsonate van Mendelssohn überhaupt kennen, is te danken aan violist Yehudi Menuhin. Honderd jaar nadat Mendelssohn het werk componeerde speelde Menuhin het tijdens zijn concerten en zo werd het een repertoirestuk. Mendelssohn had zijn vioolsonate nooit laten uitgeven, omdat hij het naar eigen zeggen niet goed genoeg vond. Gelukkig dacht Menuhin daar anders over. Het ‘Adagio’ bezit een van de mooiste melodieën die Mendelssohn componeerde.

Young Talent audities - ICMFEde

Sunday 28 May 2017, 14:00
Variations sérieuses, op. 54

[nl]Grande Finale - Slotconcert ICMFEde[/nl][en]Grande Finale - Final concert ICMFEde[/en][de]Große Finale - Schlusskonzert IKMFEde[/de]

Saturday 27 May 2017, 19:15
Octet voor strijkers in Es, op. 20
Nicholas Schwartz Lech Antonio Uszynski Dana Zemtsov Janusz Wawrowski Sabrina-Vivan Hopcker Eldbjørg Hemsing Thomas Carroll Kirill Troussov
  • I. Allegro moderato con fuoco
  • II. Andante
  • III. Scherzo. Allegro leggierissimo
  • IV. Presto
Mendelssohn wordt wel de Mozart van de negentiende eeuw genoemd. Dat gaat zeker op voor zijn sprankelende 'Octet' voor acht strijkinstrumenten. Alsof de melodieën zo voor het oprapen liggen, zo verbindt Mendelssohn de ene briljante vondst met de andere.

Namiddagconcert - Kunst en muziek bij Simonis & Buunk - ICMFEde

Saturday 27 May 2017, 16:30
Dit evenement wordt georganiseerd door de Edesche Concertzaal, maar vindt plaats op een andere locatie (zie hierboven).
Octet voor strijkers in Es, op. 20
Eldbjørg Hemsing Sabrina Vivian Hopcker Janusz Wawrowski Kirill Troussov Dana Zemtsov Lech Antonio Uszinsky Thomas Carroll Nicholas Schwartz
  • I. Allegro moderato con fuoco

Sietze de Vries - Improvisaties & muziek rondom passie en Pasen - Edesche Orgelrecitals

Friday 7 April 2017, 20:00
Orgelsonate in c, op. 65, nr. 2
Sietze de Vries
  • I. Grave-Allegro
  • II. Allegro maestoso e vivace
  • III. Fuge. Allegro moderato

Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans - Schumann, Mendelssohn en Bizet - Quatre mains en orgel

Friday 3 February 2017, 20:00
Ouverture, 'Ein Sommernachtstraum'
Wyneke Jordans (piano) Leo van Doeselaar (piano)
(Eerste versie, voor vierhandig piano uit 1826) - In de prachtige zomer van 1825 hadden de zestienjarige Felix Mendelssohn en zijn zus Fanny zich laten betoveren door de toneelstukken van William Shakespeare. Een jaar later schreef Felix aan Fanny dat hij “spoedig zíjn ‘Midnummer Night’s Dream’ zou dromen”. In augustus voltooide Mendelssohn zijn opmerkelijke concertouverture ‘Ein Sommernachtstraum’, op. 21. Dit orkestwerk klonk voor het eerst tijdens een privéconcert ten huize van de Mendelssohns. Spoedig zou het een van Felix’ meest gespeelde composities worden, mede dankzij de toen wereldberoemde pianovirtuoos Ignaz Moscheles, die regelmatig Mendelssohns eigen transcriptie voor pianoduet uitvoerde. Overigens bleef het niet bij de Ouverture. In 1842 schreef Mendelssohn de minstens zo geliefd geworden toneelmuziek bij Shakespeare’s ‘Midnummer Night’s Dream’.
Orgelsonate in A, op. 65, nr. 3
Leo van Doeselaar (orgel)
  • I. Con moto maestoso
  • II. Andante tranquillo
Mendelssohns ‘Zes Orgelsonates’, op. 65 hebben nauwelijks introductie meer nodig; ze gelden nog altijd als absoluut hoogtepunt in het orgelrepertoire tussen Bach en Liszt. Mendelssohn, zelf een voortreffelijk organist, componeerde ze op verzoek van de Engelse uitgeverij Coventry & Hillier. Aanvankelijk waren het 24 losse orgelstukken, die Mendelssohn later bundelde tot zes orgelsonates en in Engeland werden gepubliceerd onder de titel ‘School of ‘Organ-playing’. Eigenlijk had Coventry ze als ‘Voluntaries’ willen uitgeven, op dat moment het populairste orgelgenre in Engeland, maar met het oog op een Duitse publicatie noemde Mendelssohn ze slechts ‘Sonates’. Dat is merkwaardig, want weinig herinnert er aan de klassieke sonate in deze orgelwerken. De Derde Sonate is een soort tweeluik. Het eerste deel bestaat uit een soort preludium en fuga over het koraal ‘Aus tiefer Not’. Het daarmee contrasterende tweede deel ‘Andante tranquillo’ is een voor Mendelssohn typisch ‘Lied ohne Worte’.
Fuga voor orgel in e
Leo van Doeselaar (orgel)

Matangi Quartet - Haydn, Beethoven en Mendelssohn - Strijkkwartet

Saturday 28 January 2017, 20:00
Strijkkwartet in a, op. 13
Matangi Kwartet
  • I. Adagio–Allegro vivace
  • II. Adagio non lento
  • III. Intermezzo. Allegretto con moto–Allegro di molto
  • IV. Presto–Adagio non lento
Voor de achttienjarige Felix Mendelssohn was het een grote schok toen hij hoorde dat zijn grote idool Beethoven was overleden. Mendelssohns 'Tweede Strijkkwartet' kun je zien als een hommage aan Beethoven. Alsof Mendelssohn het droevige nieuws bijna niet kon geloven, betitelde hij zijn kwartet met de vraag: 'Ist es wahr?'

Jos van der Kooy - Mendelssohn, Reger en improvisaties - Edesche Orgelrecitals

Friday 4 November 2016, 20:00
Orgelsonate in d, op. 65, nr. 6, ' Vater unser im Himmelreich'
Jos van der Kooy (orgel)
  • I. Chorale. Andante sostenuto - Allegro molto
  • II. Fuga. Sostenuto e legato
  • III. Finale. Andante
Orgelsonate in Bes, op. 65, nr. 4
Jos van der Kooy (orgel)
  • I. Allegro con brio
  • II. Andante religioso
  • III. Allegretto
  • IV. Allegro maestoso e vivace

Mozarts 'Eine kleine Nachtmusik'

Friday 16 September 2016, 20:00
Strijkkwartet nr. 6 in f, op. 80
Symphonie Atlantique
  • I. Allegro vivace assai
  • II. Allegro assai
  • III. Adagio
  • IV. Finale. Allegro molto
Net als bij Mozart vloeide bij Mendelssohn de ene na de andere compositie uit zijn pen. Zijn tijdgenoten noemden hem daarom ook wel 'de Mozart van de negentiende eeuw'. Mendelssohns dramatische 'Zesde Strijkkwartet' is met mysteries omgeven. De anders zo optimistische Mendelssohn sloeg in dit stuk een totaal andere toon aan. Was het een in memoriam voor zijn overleden zus, of voelde de componist zijn eigen einde naderen?

Sietze de Vries Improvisaties & Romantische orgelmuziek

Friday 6 February 2015, 20:00
Musiceren vanuit innerlijke voorstelling en eigen creativiteit; dat is het artistieke credo van organist en kerkmusicus Sietze de Vries. Inmiddels heeft hij een grote reputatie opgebouwd als briljant improvisator en gewetensvol interpreet. Beide aspecten komen breed aan bod in dit recital rond romantische orgelmuziek uit Duitsland en Scandinavië. Op het programma staan werken van Mendelssohn, Brahms, Grieg en Sibelius. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl.
Preludium en fuga in c, op. 37, nr.1
Sietze de Vries
Orgelsonate in Bes, op. 65, nr. 4
Sietze de Vries
  • I. Allegro con brio
  • II. Andante religioso
  • III. Allegretto
  • IV. Allegro maestoso

Mozarts mooiste pianoconcert door het Fine Arts Chamber Orchestra

Sunday 6 April 2014, 15:00
Het Fine Arts Chamber Orchestra (FACO) onder leiding van Melvin Margolis bestaat uit beroepsmusici o.a. afkomstig uit de Radio Orkesten, het Gelders Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Muzikale voldoening en musiceren op hoog niveau zijn de voornaamste drijfveren voor deze professionals. In de combinatie van strijkorkest met vleugel en repertoire van o.a. J.S. Bach kunt u rekenen op een geïnspireerd concert van hoge kwaliteit!
Symfonie voor strijkorkest nr. 7 in d
  • Allegro
  • Andante
  • Menuetto
  • Allegretto molto