Franz Liszt

Franz Liszt (Raiding, 22 oktober 1811 – Bayreuth, 31 juli 1886), Hongaars: Liszt Ferenc(z), sinds 1859 Franz Ritter von Liszt, was een van de bekendste Romantici uit Hongarije, die de piano met excellentie bespeelde en daarnaast gerenommeerde stukken, als de Hongaarse rapsodie, gecomponeerd heeft. Hij geldt als een van de grootste pianovirtuozen aller tijden. Hij was tevens een succesvol en vooraanstaand pianoleraar en daarnaast een groot muziekhervormer en -vernieuwer; het symfonisch gedicht en het pianorecital worden aan hem toegeschreven. Franz Liszt verdeelde zijn tijd voornamelijk tussen Wenen en Parijs en zijn latere jaren tussen Weimar, waar hij hofkapelmeester was, Boedapest en Rome, alwaar hij zijn wijding tot subdiaken ontving, hetgeen hem de titel "abbé" (hier niet als aanspreektitel van een priester, maar van iemand die een lagere wijding ontvangen had) verschafte. Daarnaast was Liszt tijdens de Romantiek erg invloedrijk met zijn veelzijdige pianostukken, waarmee hij overigens ook erg bekend is geworden.
Lees meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Liszt

Concerten waarin werken van Franz Liszt worden en werden gespeeld

Aidan Mikdad - Beethoven, Liszt en Skrjabin - Wereldpianisten

Saturday 28 September 2024, 20:00
Sonetto 123 del Petarca
Aidan Mikdad
Étude d'exécution transcendante, nr. 12, 'Chasse neige'
Aidan Mikdad
Étude d'exécution transcendante, nr. 5, 'Feux Follets'
Aidan Mikdad
Étude d'exécution transcendante, nr. 10
Aidan Mikdad
Les Cloches de Genève
Aidan Mikdad
uit: Années de Pèlerinage
Rhapsodie Espagnole
Aidan Mikdad

Mariam Batsashvili - Mozart, Beethoven, Liszt - Wereldpianisten

Saturday 9 December 2023, 20:00
Vallée d'Obermann
Mariam Batsashvili
Liszts enorme bundel Années de pèlerinage vormt een van de hoogtepunten uit de pianomuziek van de negentiende eeuw. Liszt schreef het werk in een tijdspanne van ruim veertig jaar. In drie afzonderlijke boeken doet hij muzikaal verslag van zijn reizen door Zwitserland en Italië. Het Eerste Boek is gewijd aan zijn reizen door Zwitserland. In dit stuk neemt Liszt je meer naar de adembenemende Vallei van Obermann.
Bénédiction de Dieu dans la solitude
Mariam Batsashvili
Liszt was een diepreligieus mens. Veel hoor je daarvan terug in zijn composities. Het bekendste voorbeeld daarvan is zijn cyclus van tien pianostukken Harmonies poétiques et religieuses. Ze zijn geïnspireerd op gedichten van de Franse schrijver Alphonse de Lamartine (1790-1869). De derde van de reeks, 'Bénédiction de Dieu dans la solitude', is één van de mooiste en meest uitgevoerde composities van Liszt.
Hongaarse Rapsodie nr. 2
Mariam Batsashvili
Liszts Hongaarse Rapsodie nr. 2 is zonder meer een van zijn bekendste pianostukken. Het bestaat uit een melancholiek eerste deel en een opzwepend tweede deel. Wie de tekenfilms van Walt Disney kent komt de muziek ongetwijfeld bekend voor. In heel wat tekenfilms van Mickey Mouse speelt dit stuk een grote rol.

Van Baerle Trio - Pianotrio's van Schubert, Brahms, Liszt - Kamermuziek

Saturday 4 November 2023, 20:00
Tristia, Vallée d' Obermann
Van Baerle Trio
Liszt is vooral bekend om zijn pianomuziek en orkestwerken. Hij schreef relatief weinig kamermuziek. Met Tristia hoor je hoe Liszt van zijn beroemde pianostuk 'Vallée d'Obermann' een hartstochtelijk pianotrio maakt.

Noa Wildschut (viool) en Elisabeth Brauß (piano) - Brahms, Liszt en Ravel - Artist in residence

Saturday 4 February 2023, 20:00
La leggiereza
Elisabeth Brauß (piano)
Naar het Nederlands vertaald betekent La leggeriezza zoveel als 'De lichtheid'. En dat is precies wat deze etude van Liszt zo uitdagend maakt. Ondanks alle technische moeilijkheden moet het stuk zo licht mogelijk klinken.

Elisabeth Brauß - Bach, Mendelssohn, Liszt - Wereldpianisten

Saturday 5 November 2022, 20:00
Dante Sonate - Après une Lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata
Elisabeth Brauß
In 1839 had Liszt De Goddelijke komedie van de Italiaanse schrijver Dante gelezen. Helemaal in de ban van dit werk componeerde Liszt zijn Fantasia quasi sonata. Deze eendelige sonate is gebaseerd op de Canto 'Inferno' en verklankt de wilde rit van de ziel naar de hel. Uiteindelijk loopt het goed af, want Liszts sonate eindigt met een aantal vergevingsgezinde akkoorden, die werken als balsem voor de ziel.

Boris Giltburg - Grote pianosonates van Rachmaninov en Liszt - Wereldpianisten

Saturday 14 May 2022, 20:00
Pianosonate in b, S 178
Boris Giltburg
  • Lento assai -
  • Allegro Energico -
  • Andante Sostenuto -
  • Allegro Energico
Liszt componeerde met zijn Pianosonate in b een uniek muziekstuk. Het bijzondere eraan is dat hij door het stuk heen een aantal melodieën en motiefjes telkens gevarieerd laat terugkeren. Liszt doet dat zo geraffineerd dat je de sonate als een organische eenheid ervaart. Liszt kon daarom niet zoveel met de drie of vier losse delen waar een klassieke sonate normaal uit bestaat. Daarom componeerde hij het, net als bij een film, als een lang uitgesponnen compositie vol onderlinge verbanden en meerdere verhaallijnen, die samenkomen in een zinderend slot.

Vitaly Pisarenko - Schubert en Liszts 'Totentanz' - Wereldpianisten

Saturday 18 September 2021, 20:00
Funérailles
Vitaly Pisarenko
Wat de 'Revolutie-etude' is voor Chopin, is 'Funerailles' voor Liszt. Hij schreef dit stuk in de nasleep van de door de Habsburgers neergeslagen Hongaarse opstand in 1848. Doodsklokken, een begrafenismars en oorlogsmuziek zijn de belangrijkste muzikale bouwstenen. Liszt nam 'Funerailles' op in zijn bundel Harmonies poétiques et religieuses.
Chasse-neige
Vitaly Pisarenko
Met zijn bundel Études d'exécution transcendante, S.139 stelde Liszt in elk stuk een pianotechnisch 'probleem' centraal. In deze etude is dat het spelen van repeterende noten (tremolo's). Liszt zet deze techniek in om een poëtisch sneeuwlandschap te verklanken. Collega-componist Ferruccio Busoni omschreef het stuk als "een gestage sneeuwval, die geleidelijk landschap en mensen begraaft."
Faribolo pasteur
Vitaly Pisarenko
Faribolo pasteur is een bewerking van een volksliedje van de dichter Jacques Boé Jasmin, die vermoedelijk ook de melodie componeerde.
Valse oubliee, nr. 1
Vitaly Pisarenko
Liszt componeerde zijn vier Valses oubliées in de laatste jaren van zijn leven. De adembenemende virtuositeit van eerdere stukken heeft hier plaats gemaakt voor een meer meditatief karakter.
Totentanz
Vitaly Pisarenko
Met de titel Totentanz verwijst Liszt naar de middeleeuwse schildertraditie. In een tijd waarin de Zwarte Dood (de pest) alomtegenwoordig was, beeldden schilders als Jheronimus Bosch en Pieter Brueghel de doodsangst af met fantastische en soms even humoristisch als verschrikkelijke afbeeldingen van dansende geraamten. Liszt baseerde zijn Totentanz op het gregoriaanse gezang Dies irae dat gaat over het laatste oordeel.

Boris Giltburg - Liszt en Rachmaninov - Wereldpianisten

Friday 4 October 2019, 20:00
Études d’ Exécution Transcendante, S.139
Boris Giltburg (piano)
  • I. Preludio
  • II. Molto vivace
  • III. Paysage
  • IV. Mazeppa
  • V. Feux follets
  • VI. Vision
  • VII. Eroica
  • VIII. Wilde Jagd
  • IX. Ricordanza
  • X. Allegro agitato molto
  • XI. Harmonies du soir
  • XII. Chasse-neige
Iedereen die pianoles heeft gehad kent ze wel, de etudes. Franz Liszt maakte van saaie oefenstukjes adembenemende concertstukken. En zelfs meer dan dat. Met zijn Études d'Exécution Transcendante wilde Liszt er een bijna spirituele belevenis van maken, zo moeilijk zijn deze stukken. Maar ondanks de bijna bovenmenselijke virtuositeit blijft het bij Liszt altijd om de muziek zelf gaan.

Liszt op zijn best - Louis Lortie - Wereldpianisten

Saturday 6 April 2019, 20:00
Années de Pèlerinage - Première Année: Suisse (sel.)
Louis Lortie (piano)
  • Au bord d'une source
  • Vallée d'Obermann
  • Les cloches de Genève
Liszts enorme bundel Années de pèlerinage vormt een van de hoogtepunten uit de pianomuziek van de negentiende eeuw. Liszt schreef het werk in een tijdspanne van ruim veertig jaar. In drie afzonderlijke boeken doet hij muzikaal verslag van zijn reizen door Zwitserland en Italië. Het Eerste Boek is gewijd aan zijn reizen door Zwitserland. Vanaf de oever van een bron neemt Liszt je meer naar de adembenemende Vallei van Obermann. Het Eerste Boek eindigt met de klank van de nachtelijke klokken van de Genève.
Années de Pèlerinage - Troisième Année
Louis Lortie (piano)
  • Aux cyprès de la villa d'este II
  • Jeux d'eau à la villa d'Este
In zijn Derde Boek van de Années de pèlerinage richt Liszt zijn blik op Rome, in het bijzonder op de prachtige cipressen en de fonteinen van de renaissance-tuin van het paleis Villa d'Este.
Années de Pèlerinage - Deuxième Année: Italië (sel.)
Louis Lortie (piano)
  • Sposalizio
  • Il Penseroso
  • Canzonetta del Salvator Rosa
  • Sonetto 47 del Petrarca
  • Sonetto 104 del Petrarca
  • Sonetto 123 del Petrarca
  • Après une lecture de Dante: Fantasia Quasi Sonata
Het Tweede Boek van de Années de pèlerinage is gewijd aan Liszts reizen door Italië. Bijzonder zijn de relaties met de Italiaanse literatuur, waaronder de sonnetten van Petrarca en Dantes epos Divina Commedia, en de beeldende kunst.

Alexander Ullman - Haydn, Beethoven, Schubert, Liszt - Wereldpianisten

Saturday 23 February 2019, 20:00
Hongaarse Rapsodie nr. 10, S 244
Alexander Ullman
Zijn leven lang was Liszt op zoek naar de authentieke Hongaarse volksmuziek. Hij dacht die te vinden bij de Romamuzikanten van zijn tijd. De Tiende Hongaarse Rapsodie klinkt bijna als een improvisatie. Na een langzaam eerste gedeelte gaat de muziek over in een wilde dans. Precies zoals de Roma de csárdás spelen.

Emanuel Ax - Bach, Mozart, Liszt, Beethoven - Wereldpianisten

Saturday 17 March 2018, 20:00
Uit: Années de pèlerinage - Petrarca Sonneten, S.270b
Emanuel Ax
  • Benedetto sia il giorno (Sonetto 47 di Petrarca)
Oorspronkelijk schreef Liszt zijn drie Petrarca-sonnetten als liederen voor tenor en piano. Later werkte Liszt ze om tot beeldschone pianostukken. Wellicht kon de componist daarmee nóg dichter in de buurt komen van waar de Italiaanse dichter Francesco Petrarca in deze sonnetten over zingt: de liefde.
Uit: Années de pèlerinage - Petrarca Sonnetten, S.270b
Emanuel Ax
  • Pace non trovo (Sonetto 104 di Petrarca)
  • I' vidi in terra angelici costumi (Sonetto 123 di Petrarca)

Boris Giltburg - Rachmaninov, Liszt, Sjostakovitsj - Wereldpianisten

Saturday 10 February 2018, 20:00
Uit: Études d'Exécution Transcendante
Boris Giltburg
  • III. Paysage
  • VI. Vision
  • V. Feux follets
  • VIII. Wilde Jagd
  • XII. Chasse neige
Ook Liszt begon, net als bijna iedereen die wel eens pianoles heeft gehad, zijn pianostudie met de Etudes van Carl Czerny. Als componist en pianist transformeerde Liszt echter zijn 'Études d'Exécution Transcendante' van oefen-etude tot volwaardig concertstuk. Toch zijn Liszts etudes onlosmakelijk met die van Czerny verbonden. Uit waardering voor zijn vroegere leermeester droeg Liszt ze aan Czerny op.

Franse romantiek - Jetty Podt (orgel) & Francine van der Heijden (sopraan)

Friday 2 February 2018, 20:00
Oh, quand je dors
Jetty Podt (orgel) Francine van der Heijden (sopraan)

Young Talent audities - ICMFEde

Sunday 28 May 2017, 14:00
Tarantella

De Kruisweg (Via Crucis) van Franz Liszt - Monteverdi Kamerkoor

Saturday 1 April 2017, 20:00
Uit: Anneés de Pèlirinage troisième année, S.163
Rob Nederlof (piano)
  • Sunt lacrymae rerum en mode hongrois
De titel van het pianowerk 'Sunt lacrymae rerum' (Er zijn tranen om tegenslagen) ontleende Liszt aan Vergilius' epos over de val van de stad Troje. Echter, in de Hongaarse context sloeg deze regel op de door de Habsburgers neergeslagen Hongaarse Opstand van 1848.
Unstern! Sinistre, disastro, S.208
Rob Nederlof (piano)
Aan het eind van zijn leven versoberde Liszt zijn compositiestijl. Niet alleen 'Via Crucis' is daarvan een indrukwekkend voorbeeld, ook het later geschreven pianostuk 'Unstern! Sinistre, disastro' laat Liszt beginnen met kale octaafklanken. Halverwege klaart de lucht iets op met een koraal-achtige passage, maar uiteindelijk keren de donkere akkoorden van het begin toch weer terug.
Via Crucis
Michael Wilmering (bariton) Rob Nederlof (piano) Monteverdi Kamerkoor
  • Andante maestoso "Vexilla Regis prodeunt"
  • Statie I. Jezus wordt ter dood veroordeeld.
  • Statie II. Jezus neemt het kruis op Zijn schouders.
  • Statie III. Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis.
  • Statie IV. Jezus ontmoet zijn heilige moeder. (piano solo)
  • Statie V. Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen. (piano solo)
  • Statie VI. Veronica droogt het aangezicht van Jezus af. (Koraal: 'O Haupt voll Blut und Wunden')
  • Statie VII. Jezus valt voor de tweede maal. Als statie III
  • Statie VIII. Jezus troost de wenende vrouwen.
  • Statie IX. Jezus valt voor de derde maal.
  • Statie X. Jezus wordt van Zijn klederen beroofd. (piano solo)
  • Statie XI. Jezus wordt aan het kruis genageld.
  • Statie XII. Jezus sterft aan het kruis. (Koraal: 'O Traurigkeit')
  • Statie XIII. Jezus wordt van het kruis afgenomen. (piano solo)
  • Statie XIV. Jezus wordt in het graf gelegd.
In Liszts 'Via Crucis' volgen we Jezus op zijn lijdensweg, van de veroordeling tot aan de graflegging. Anders dan je in een rooms-katholiek koorwerk zou verwachten, verwerkte Liszt er niet alleen gregoriaanse melodieën in, maar ook twee Lutherse koralen: 'O Haupt voll Blut und Wunden' en 'O Traurigkeit'.

Enrico Pace - Beethoven, Brahms en Liszt - Wereldpianisten

Saturday 26 November 2016, 20:00
uit: Harmonies poétiques et religieuses, S. 173
Enrico Pace
  • I. Invocation
  • IV. Pensée des morts
  • VI. Hymne de l'enfant à son réveil
  • IX. Cantique d'amour

Mariam Batsashvili - Legendarische Liszt - Wereldpianisten

Saturday 29 October 2016, 20:00
Sarabande und Chaconne aus dem Singspiel Almira von Handel, S. 181
Mariam Batsashvili
Liszt schreef niet alleen eigen muziek, hij bewerkte ook graag stukken van andere componisten. Het bijzondere aan die stukken is dat je vooral hoort wat Liszt zelf in die muziek aansprak. Beluister Händel door de oren van Liszt!
Harmonies poétiques et religieuses, S. 173
Mariam Batsashvili
  • III. Bénédiction de Dieu dans la solitude
Liszt was een diepreligieus mens. Veel hoor je daarvan terug in zijn composities. Het bekendste voorbeeld daarvan is zijn cyclus van tien pianostukken 'Harmonies poétiques et religieuses'. Ze zijn geïnspireerd op gedichten van de Franse schrijver Alphonse de Lamartine (1790-1869). De derde van de reeks, 'Bénédiction de Dieu dans la solitude', is één van de mooiste en meest uitgevoerde composities van Liszt.
Années de pèlerinage, deuxième année (supplement), S. 162 "Venezia e Napoli"
Mariam Batsashvili
Het stuk 'Venezia e Napoli' laat de vrolijke en luchtige kant van Liszt horen. Het komt uit de bundel 'Années de pèlerinage' (Pelgrimsjaren). Het tweede deel daaruit verhaalt over Italië. Een in 'Venezia e Napoli' gebruikt Liszt populaire melodieën die in zijn tijd de ronde deden.
Fantasie über Motive aus Figaro und Don Juan, S. 697
Mariam Batsashvili
Een avondje opera was in de negentiende eeuw niet voor iedereen weggelegd. Daarom maakte Liszt van beroemde opera's een soort samenvatting voor piano. Zo kon iedereen in de huiskamer kennismaken met bekende 'opera-hits'. Liszt zou Liszt niet zijn als hij daar geen virtuoos sausje overheen zou gieten.
Loreley, S. 532
Mariam Batsashvili
Bijzondere plekken in het landschap zijn vaak een voedingsbodem voor verhalen en legendes. Zo ook de Loreley. Dat is een 132 meter hoge rots die het punt markeert waar de rivier de Rijn een scherpe bocht maakt. Door de sterke stroming vergingen er regelmatig schepen. Maar in het volksgeloof was het juist een zingende nimf die de schippers afleidde, waardoor ze in de gevaarlijke stroomversnelling ten onder gingen. Dit verhaal vertelt Liszt in 'Loreley'.
Hongaarse rapsodie nr. 2, S. 244
Mariam Batsashvili
Toen Liszt in 1840 voor het eerst een zigeunerkamp bezocht, werd hij direct geraakt door de muziek die er gemaakt. Het inspireerde Liszt tot niet minder dan negentien Hongaarse Rapsodieën, waarvan de tweede het bekendst is.

Julien Libeer - Schubert en Chopin - Wereldpianisten

Saturday 8 October 2016, 20:00
uit: Lieder von Franz Schubert, S. 558
Julien Libeer
  • III. Du bist die Ruh'
  • VII. Frühlingsglaube
  • IX. Ständchen von Schakespeare
Liszt was een groot bewonderaar van Schubert. Zelfs zozeer dat hij verschillende van Schuberts liederen voor piano bewerkte. Anders dan in veel van Liszts andere bewerkingen blijft de componist in deze stukken dicht bij het origineel. Hij liet zelfs de tekst bij de pianopartij afdrukken. Zo kwam de intentie van Schuberts liederen nóg beter naar voren, vond Liszt.

César Francks Vioolsonate - Tristan and Isolde Fantasy - Gounods Faust - Wagners Tannhäuser - Marlene Hemmer (viool) en Jochem Geene (piano)

Saturday 28 November 2015, 20:00
Rezitativ und Romanze aus der Oper Tannhäuser von Wagner
Jochem Geene
Wagner heeft nauwelijks pianomuziek geschreven. Zijn schoonvader Franz Liszt daarentegen was én wereldberoemd pianovirtuoos én componist. Onovertroffen zijn de fantasieën die Liszt schreef over Wagners opera's, zoals 'Tannhäuser'.

Beethoven, Liszt, Mahler - Martyn van den Hoek - Wereldpianisten

Saturday 3 October 2015, 20:00
Uit: Liebesträume
Martyn van den Hoek
  • Nocturne nr. 3 'O Lieb...'
Uit: Etudes d’exécution transcendante
Martyn van den Hoek
  • X. Allegro agitato molto
Mephistowals nr. 1, 'Der Tanz in der Dorfschenke'
Martyn van den Hoek

Hannes Minnaar - Bach Inspirations

Saturday 4 April 2015, 20:00
Sinds Hannes Minnnaar als finalist eindigde op het befaamde Koningin Elisabeth Concours (2010) kan niemand meer om hem heen. In 2012 ontving hij de Edison Klassiek Debuutprijs en ook internationaal mag hij de grootste zalen tot zijn podium rekenen. De prestigieuze krant The Guardian kwalificeert Minnaars spel als 'ingetogen en intens'. Daarmee staat hij zonder meer in de traditie van grootheden als András Schiff en Alfred Brendel, bij wie Minnaar ook masterclasses volgde. In dit recital met Bach-transcripties laat Hannes Minnaar zich van zijn meest verfijnde kant horen.
Fantasie und Fuge über das Thema BACH, S 529
Hannes Minnaar

Chopin, Liszt en Prokofjev - Ramon van Engelenhoven

Saturday 14 March 2015, 20:00
Sinds het behalen van de eerste prijs op het Prinses Christina Concours in 2013 gaat het hard met de carrière van Ramon van Engelenhoven. Grote zalen in binnen- en buitenland zijn inmiddels zijn domein, tournee´s brachten hem onder andere in Duitsland, Italië, Turkije, Griekenland en Amerika. En dan te bedenken dat deze jonge wereldpianist nog maar negentien jaar oud is. Niet minder opmerkelijk is zijn keuze voor de spannende Zevende Pianosonate van Sergej Prokofjev. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl.
Widmung, S. 566
piano Ramon van Engelenhoven
Frühlingsnacht, S. 568
piano Ramon van Engelenhoven

Anna Fedorova (piano) en Benedict Kloeckner (cello)

Friday 26 December 2014, 20:00
Hongaarse rapsodie nr. 6
piano Anna Federova

Daniël Wayenberg and Friends: Daniël Wayenberg 85 jaar

Sunday 23 November 2014, 15:00
In oktober viert pianist Daniël Wayenberg zijn 85e verjaardag. Ongemerkt zal dat niet voorbij gaan. In Frankrijk neemt hij alvast een nieuwe cd op en in november komt hij voor een korte tour naar Nederland. Naast solist is Daniël Wayenberg ook samen te horen met drie van zijn beste muziekvrienden. Zo speelt hij vierhandig met de 18-jarige Martin Oei en begeleidt hij zijn favoriete zangers: mezzosopraan Yana Boukoff en bas-bariton Pieter Vis. Daarnaast zijn alle musici ook in wisselende samenstellingen te horen. Ze spelen werk van o.a. Brahms, Rachmaninov, Ravel en Gershwin. Bekijk het volledig programma op www.edescheconcertzaal.nl.
uit: Etudes d'exécution transcendantes, S. 139
Daniël Wayenberg
  • XI. Harmonies du soir

Bonjour Paris! Anna Tyshayeva (vleugel) en Anar Ibrahimov (viool)

Saturday 17 May 2014, 20:00
Pianiste Anna Victoria Tyshayeva keert terug naar de Edesche Concertzaal. Tijdens haar debuut vorig jaar oktober maakte ze al veel indruk. In de gloednieuwe pianoserie 'Wereldpianisten' is ze daarom opnieuw te beluisteren, ditmaal samen met de uit Azerbeidjan afkomstige meesterviolist Anar Ibrahimov. Sinds zijn conservatoriumstudie in Baku geldt hij als een van meest toonaangevende violisten van zijn land. Momenteel is hij verbonden aan het fameuze kamerorkest Kremerata Baltica van Gidon Kremer. Onder de titel 'Bonjour Paris' spelen Anna Victoria Tyshayeva en Anar Ibrahimov muziek die op verschillende manieren met Parijs en Frankrijk is verbonden.
Uit: Années de pèlerinage, première année S. 160, "Suisse"
  • Vallée d'Obermann
Eerste kennismaking: Liszts groots opgezette pianowerk 'Vallée d' Obermann' klinkt bijna als filmmuziek. Geïnspireerd door een scène uit de roman Obermann van Etienne Senancourt hoor je hoe Liszts gelijknamige held rusteloos door de Zwitserse Alpen zwerft.

Het 5-pianistenconcert

Sunday 17 November 2013, 15:00
Pianomiddag in de Edesche Concertzaal De pianisten in dit recital speelden al eerder in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Nu maken ze hun rentree in de Edesche Concertzaal. In deze gloednieuwe serie biedt Bol Piano's elke derde zondagmiddag van de maand een keur aan opmerkelijk pianotalent. Bach, Chopin en Rachmaninov Wim Vermeulen, Jan van Duijvendijk, Michiel van den Hout, Roderic van Voorst tot Voorst en Mirta Mehmedic spelen een dwarsdoorsnede van het pianorepertoire. Op het programma prijkt muziek van Bach, Chopin, Rachmaninov en Ravel. Genoeg ingrediënten voor een onvergetelijke pianomiddag.
Consolation nr. 3 in Des, S 172, Lento placido