Anastasia Kobekina (cello) en Paloma Kouider (piano) - Bach, Beethoven, Chopin

Anastasia Kobekina (cello) en Paloma Kouider (piano) - Bach, Beethoven, Chopin

Programma:

Beethoven - Cellosonate nr. 1

Bach - Cellosuite nr. 1, BWV 1007

Chopin - Cellosonate, op. 65


Pionieren met Bach en Beethoven

Bach en Beethoven waren pioniers als het om de cello ging. Bach zette als een van de eerste componisten de cello in het zonnetje met zes suites voor cello solo. Het zijn nog altijd ongeëvenaarde meesterwerken. Vooral de Eerste Cellosuite werd wereldberoemd. Beethoven op zijn beurt verhief de cello tot volwaardig kamermuziekinstrument. Dat hoor je gelijk in zijn Eerste Cellosonate. Hierin speelt de cello geen bijrol, maar zijn cello en piano gelijkwaardige instrumenten.


Chopins Cellosonate

Bach en Beethoven legden de lat hoog voor latere generaties componisten als het om muziek voor cello ging. Naar verluidt ging het componeren van zijn enige Cellosonate Chopin moeilijk af. "De ene keer ben ik er tevreden mee, de andere keer niet. Dan gooi ik mijn schetsen in een hoek, om ze later weer ter hand te nemen", schreef hij aan zijn zus. Ondanks Chopins schijnbare onzekerheid componeerde hij een van de meest geliefde cellosonates van de negentiende eeuw. En nog meer dan dat; voor componisten als Brahms, Dvorák en Grieg bleek Chopins Cellosonate een dankbare inspiratiebron.


Anastasia Kobekina

Eigenlijk kan de carrière van celliste Anastasia Kobekina al niet meer stuk. Ze is meervoudig prijswinnaar van belangrijke concoursen, waaronder het George Enescu Concours in Boekarest. In juni 2019 behaalde ze de Derde Prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou. En als klap op de vuurpijl riep de BBC haar uit tot New Generation Artist. Wat Anastasia zo bijzonder maakt? Haar technische perfectie en intense spel. Geen wonder dat grootheden als Valerie Gergiev en András Schiff graag met haar willen samenwerken. In de Edesche Concertzaal is Anastasia voor een van de eerste keren in Nederland te beluisteren.


Anastasia over het spelen op een barokcello:
"Niet alleen speel je op darmsnaren, wat een andere klank geeft, je houdt de barokcello ook anders vast. Er zit geen pin onderaan het instrument, waardoor je het echt tussen je knieën moet houden." Wat voor effect dat heeft? "Je voelt bij de barokcello nog meer de resonantie van het instrument in je lichaam. En als je beweegt, doe je dat samen met cello en boog. Je bent als het ware één organisme."
(Lees het interview met Anastasia Kobekina.)

Paloma Kouider

Haar spel is "prachtig met intelligentie, met muzikaal gevoel, met persoonlijkheid. Een echte ontdekking." Deze woorden schreef het Franse muziekmagazine Classica over pianiste Paloma Kouider. Naast solopianiste is Paloma ook een toegewijd kamermusicus. Regelmatig deelt ze het podium met cellisten als Aurélien Pascal en Anastasia Kobekina, met wie ze de André Hoffmann-prijs bij de Sommets musicaux in Gstaad ontving.


Youtube-tip

Beluister Anastasia Kobekina in het 'Celloconcert', op. 85 van Edward Elgar.

Seizoen '19-'20 BWV 1007 Cellosuite cellosonate Chopin Bach Beethoven Bösendorfer Imperial 290 piano cello Kamermuziek
Saturday 7 March 2020, 20:00

Weinig cellisten hebben op het podium zoveel schwung en charisma als Anastasia Kobekina. Maar nog belangrijker is haar intense spel en ongekende perfectie. Deze kwaliteiten laat Anastasia horen in drie meesterstukken uit het cellorepertoire. Het begin van Bachs Eerste Cellosuite herken je vast, want je hoort het regelmatig voorbij komen in films en commercials. Met Chopins Cellosonate raakt Anastasia het hart van de romantiek. De muziek klinkt alsof Chopin persoonlijk zijn hart bij je uitstort. Beethoven schreef met zijn Eerste Cellosonate het eerste stuk waarin cello en piano een gelijkwaardige rol hebben.

When and where

Begin time:
Saturday 7 March 2020, 20:00

De Edesche Concertzaal. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, één van de mooiste concertvleugels van Nederland met de allerbeste musici. Vanaf een uur voor aanvang van het concert bent u welkom in de Edesche Concertzaal, voor bijvoorbeeld een kopje koffie vooraf. Let op: tijdens de uitvoering verlenen wij geen toegang tot de concertzaal. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mogelijk gemaakt door Eskes Media / DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Gratis koffie/drankjes/pauzehapjes;
  • Gratis garderobe;
  • Gratis luxe programmamagazine;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • ECLive! Beluister het concert na afloop opnieuw in hoge kwaliteit (bij geselecteerde concerten);
  • Geniet van het Edesche Concertzaal Diner bij het naastgelegen sfeervolle restaurant Buitenzorg;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL Tickets;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Directions: Car Public transportation