Sigfrid Karg-Elert

Concerten waarin werken van Sigfrid Karg-Elert worden en werden gespeeld

Eleonore Pameijer (fluit) en Gerrit Christiaan de Gier (orgel) - Saint-Saëns, Guilmant, Widor

vrijdag 31 januari 2020, 20:00 uur
Invocation in E
Gerrit Christiaan de Gier (orgel) Eleonore Pameijer (fluit)
De combinatie van dwarsfluit en orgel kom je zelden tegen op het concertpodium. Met deze sfeervolle 'Invocation' laat Eleonore Pameijer haar dwarsfluit klinken als een extra register van het orgel. Sigfrid Karg-Elert schreef 'Invocation' oorspronkelijk voor orgelsolo als onderdeel van het stuk Sempre Semplice, op. 142. Door de melodie op dwarsfluit te spelen, krijgt het stuk meer diepte en reliëf.
Symphonischer Choral, op. 87, nr. 1 , 'Ach bleib mit deiner Gnade'
Gerrit Christiaan de Gier (orgel)
Met de titel 'Symphonischer Choral' wilde Karg-Elert vooral wijzen op de monumentale opbouw van het stuk. Daarin doet het niet onder voor de eveneens groots opgezette koraalfantasieën van Karg-Elerts generatiegenoot Max Reger. Karg-Elert volgt in die eerste Symphonische Choral de koraaltekst op de voet. De zes strofen krijgen muzikaal gestalte in zes variaties over de koraalmelodie.

Gerrit Christiaan de Gier - Max Reger - Edesche Orgelrecitals

vrijdag 1 april 2016, 20:00 uur
Uit: Portretten, op. 101
Gerrit Christiaan de Gier
  • Crucifixus (alla Reger)
Met zijn bundel van 33 portretten, speelt Karg-Elert met de componeerstijl van door hem bewonderde componisten. Er komen stukjes voor in de stijl van Palestrina, Händel en Bruckner. Ook Max Reger is vertegenwoordigd in het 'Crucifixus (alle Reger)'.
Uit: Choral-Improvisationen, op. 65
Gerrit Christiaan de Gier
  • O Durchbrecher aller Bande

Gerben Mourik: winnaar Internationaal Orgel Improvisatieconcours Haarlem

vrijdag 5 februari 2016, 20:00 uur
Uit: Choralimprovisationen, op. 65
Gerben Mourik
  • Wer nur den lieben Gott lässt walten
Uit: Choralimprovisationen, op. 65
Gerben Mourik
  • Wachet auf, ruft uns die Stimme

Domorganist Jan Hage speelt orgelwerken uit de Late Romantiek

vrijdag 6 november 2015, 20:00 uur
Uit: Trois Impressions, op. 72
Jan Hage
  • I. Harmonies du soir

Teun van de Steeg (orgel) en Tineke Roseboom (sopraan)

vrijdag 3 oktober 2014, 20:00 uur
Met het prachtige Ypma-orgel (1882) van de Edesche Concertzaal kun je veel kanten op. Toch is het instrument bij uitstek geschikt voor muziek van laatromantische componisten als Max Reger en Sigfrid Karg-Elert. De Edese organist Teun van de Steeg laat het instrument in al zijn verscheidenheid horen. Kleine miniatuurtjes zoals Regers kleine Choralvorspielen staan gebroederlijk naast het monumentaal opgebouwde Symphonischer Choral 'Jesu meine Freude' van Reger-adept Sigfrid Karg-Elert. Sopraan Tineke Roseboom voegt zich naar dit overdadige kleurenpalet in een aantal intieme orgelliederen. Kijk voor het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl
Improvisation, 'Über den englischen Choral "Näher, mein Gott, zu dir!"'
Uit: 3 Geistliche Gesänge, op. 66
  • nr. 1 Völlige Hingabe
Symfonischer Choral, op.87, nr. 2 ‘Jesu meine Freude’

Peter Eilander in Vijfde Orgelsymfonie van Widor

dinsdag 10 december 2013, 20:00 uur
Peter Eilander bespeelt het romantische Ypma-orgel (1882) van de Edesche Concertzaal. Het programma bestaat onder meer uit de integrale Symphonie V in f van Widor.
Symphonischer Choral, 'Ach bleib mit Deiner Gnade'