Johann Sebastian Bach

Concerten waarin werken van Johann Sebastian Bach worden en werden gespeeld

Kerstconcert - Venetiaanse Kerst met Corelli, Tartini en Bach - Barokensemble Combattimento

zaterdag 14 december 2024, 20:00 uur
Praeludium in G, BWV 902, 'Pastorale'
Combattimento

Passieconcert II - Bachs 'Johannes-Passion' - Apollo Ensemble - Oude Muziek

zaterdag 9 maart 2024, 20:00 uur
Johannes-Passion, BWV 245
Apollo Ensemble
  • Erster Teil (nrs. 1 t/m14)
Johannes-Passion, BWV 245
  • Zweiter Teil (nrs. 15 t/m 40)

Lavinia Meijer - De vier seizoenen volgens Lavinia Meijer - Bach, Satie, Richter

zaterdag 20 januari 2024, 20:00 uur
Sinfonia
Lavinia Meijer
uit: Cantate 'Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus tragicus), BWV 106

Combattimento - Bach, Vivaldi, Albinoni - Oude Muziek

zaterdag 7 oktober 2023, 20:00 uur
Fuga in A, BWV 950
Combattimento

Musica Amphion - Soloconcerten van Bach en Vivaldi - Oude Muziek

zaterdag 22 april 2023, 20:00 uur
Concert voor viool, strijkers en b.c. in E, BWV 1042
Orkest van de 18e Eeuw Musica Amphion
  • I. Allegro
  • II. Adagio
  • III. Allegro assai
Dit vioolconcert kun je beluisteren als Bachs antwoord op het door Vivaldi ontwikkelde soloconcert. Maar Bach kopieert Vivaldi's vorm niet klakkeloos. Op allerlei manier drukt Bach er zijn eigen stempel op.
Concert voor klavecimbel en strijkers in E, BWV 1053
Orkest van de 18e Eeuw Musica Amphion
  • I. Allegro
  • II. Siciliano
  • III. Allegro
In de barok was het gangbaar om materiaal uit eerdere stukken om te bouwen tot een nieuwe compositie. Dit Klavecimbelconcert is daarvan een mooi voorbeeld. Concerto-achtige passages uit twee cantates vormden het uitgangspunt voor dit meeslepende klavecimbelconcert.
Concert voor viool, hobo en strijkers en b.c. in d, BWV 1060R
Orkest van de 18e Eeuw Musica Amphion
  • I. Allegro
  • II. Adagio
  • III. Allegro
Al lang bestaan er vermoedens dat Bachs Concert voor twee klavecimbels BWV 1060 een eigen bewerking is van een eerder concert voor twee violen. Nog beter klinkt het stuk als dubbelconcert voor viool en hobo. Hoewel we nooit zullen weten of Bach echt zo'n concert componeerde, heeft deze reconstructie prachtige muziek opgeleverd.

Elisabeth Brauß - Bach, Mendelssohn, Liszt - Wereldpianisten

zaterdag 5 november 2022, 20:00 uur
Concert in d, BWV 974 (naar Marcello)
Elisabeth Brauß
  • I. Andante
  • II. Adagio
  • III. Allegro
Van welke muziek hield Bach zelf eigenlijk? We weten het niet precies. Maar van verschillende orkeststukken en soloconcerten van tijdgenoten als Vivaldi en Marcello maakte Bach versies voor toetsinstrument, zoals dit hoboconcert van Alessandro Marcello. Daaruit kunnen we opmaken dat Bach die muziek in ieder goed genoeg vond om ermee aan de slag te gaan. Vaak ging het om stukken die net in druk waren verschenen. Bach was er dus als de kippen bij om die muziek voor zijn eigen muziekpraktijk bruikbaar te maken.

Ensemble Fantasticus - Bach, Biber en Corelli's 'La Folia'- Oude Muziek

zaterdag 23 april 2022, 20:00 uur
Vioolsonate nr. 1 in b, BWV 1014
Fantasticus
  • I. Adagio
  • II. Allegro
  • III. Andante
  • IV. Allegro
Met Bachs Zes Sonates voor klavecimbel en viool (BWV 1014-1019) is iets bijzonders aan de hand. Kozen Bachs collega’s er vaak voor om in dergelijke werken het solo instrument de belangrijkste rol te geven met ondersteuning van begeleidende instrumenten. Bachs vioolsonates aan de andere kant zijn eigenlijk triosonates waarin de drie partijen (viool, rechter- en linkerhand van de klavecimbelpartij) totaal gelijkwaardig aan elkaar zijn.

Blokfluitkwartet BRISK en Laurens de Man (orgel) - Bach, Obrecht, Schumann - OrgelPlus

zaterdag 20 november 2021, 20:00 uur
Concerto in d, BWV 596 (naar Vivaldi)
Laurens de Man (orgel)
  • IV. Allegro
Dies sind die heilgen zehn Gebot, BWV 678
Laurens de Man (orgel)
Contrapunctus nr. 11 a 4
BRISK
uit: Die Kunst der Fuge, BWV 1080
Das alt Jahr vergangen ist
BRISK
  • Choral, BWV 288
  • Choralvorspiel, BWV 614
Contrapunctus nr. 9
Laurens de Man (orgel)
uit: Die Kunst der Fuge, BWV 1080

Stabat Mater van Pergolesi - Marjon Strijk, Gabriëlle Nijhuis, Henk van Zonneveld e.a. - Oude Muziek

zaterdag 6 november 2021, 20:00 uur
Koraalvoorspel, BWV 617, 'Herr Gott, nun schleuß den Himmel auf'
Henk van Zonneveld (kistorgel)
De onderliggende tekst van dit koraalvoorspel is de Lofzang van Simeon. "Ik heb geleden en gestreden, maar nu is mijn leven voltooid en kan ik met een gerust hart sterven", riep de hoogbejaarde Simeon uit toen hij het kind Jezus en zijn ouders in de tempel van Jeruzalem ontmoette. Treffend heeft Bach Simeons verlangen om op te gaan naar het hiernamaals muzikaal vorm gegeven met de terugkerende opwaartse motiefjes in de rechterhand van de orgelpartij.

Bachs Vioolsonates - Judith Steenbrink (viool) en Tineke Steenbrink (klavecimbel)

zaterdag 24 april 2021, 20:00 uur
Sonate voor klavecimbel en viool, nr. 1 in b, BWV 1014
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
  • I. Adagio
  • II. Allegro
  • III. Andante
  • IV. Allegro
Bachs Vioolsonates BWV 1014 en BWV 1018 zijn elk vierdelige stukken met opeenvolgend een langzaam, een snel, een langzaam en tot slot weer een snel deel. Deze vorm wordt ook wel 'sonata a chiesa' (kerksonate) genoemd. Bach schreef ze tussen 1720 en 1723 toen hij kapelmeester was aan het hof van Köthen.
Fantasie in a, BWV 922
Tineke Steenbrink (klavecimbel)
Hoelang kun je iets herhalen zonder dat het saai wordt? Bach laat je het ervaren in deze adembenemende fantasie. Eén bepaald motiefje komt steeds terug, maar door Bachs onuitputtelijke variatiekunst klinkt het steeds anders. Herhaling is de kracht van de reclame. Dat wisten zelfs de oude Romeinen al. Redenaar Cicero stelde dat herhaling “een diepe indruk op de luisteraar” maakt, “alsof een wapen herhaaldelijk hetzelfde lichaamsdeel treft”.
Sonate voor viool en basso continuo in G, BWV 1021
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
  • I. Adagio
  • II. Vivace
  • III. Largo
  • IV. Presto
Anders dan de beroemde Vioolsonates BWV 1014-1019 schreef Bach deze sonate voor viool en basso continuo. Alleen de viool- en baspartij zijn uitgeschreven. Met cijfers die Bach onder de baspartij noteerde vult de klavecimbelspeler zelf de begeleidingspartij in. Tijdens de barok was dit gebruikelijk. Vermoedelijk schreef Bach deze vioolsonate toen hij in Cöthen en Weimar werkte (1715-1720).

Bachs 'Johannes-Passion' - Apollo Ensemble

zaterdag 27 maart 2021, 20:00 uur
Johannes-Passion, BWV 245
Apollo Ensemble
Bach heeft geen opera's geschreven, maar zijn Johannes-Passion heeft zonder meer de impact van een opera, maar dan zonder toneel. Drama, expressie, emotie en een onontkoombare ontknoping; het zit er allemaal in.

Anastasia Kobekina (cello) en Paloma Kouider (piano) - Bach, Beethoven, Chopin

zaterdag 7 maart 2020, 20:00 uur
Cellosuite nr. 1 in G, BWV 1007
Paloma Kouider (piano) Anastasia Kobekina (cello)
  • I. Prélude
  • II. Allemande
  • III. Courante
  • IV. Sarabande
  • V. Menuett I
  • VI. Menuett II
  • VII. Gigue
Bachs Eerste Cellosuite is een van zijn meest gespeelde stukken. Wat het stuk zo bijzonder maakt is dat Bach de suggestie wekt dat je niet één, maar twee instrumenten hoort die met elkaar in dialoog zijn.

Meesters van de Oude Muziek - Wilbert Hazelzet (traverso) & Jacques Ogg (klavecimbel) - J.S. Bach, C.Ph.E. Bach, Philidor

zaterdag 15 februari 2020, 20:00 uur
Triosonate in G, BWV 525
Jacques Ogg (klavecimbel) Wilbert Hazelzet (traverso)
  • I. (Allegro)
  • II. Adagio
  • III. Allegro
Bachs Triosonates behoren tot zijn meesterwerken voor orgel. Het zijn ook de moeilijkste stukken, want de drie partijen voor twee handen en pedaal zijn totaal gelijkwaardig. Toch zou het kunnen zijn dat Bach ze ook als kamermuziek heeft bedoeld. Hoe het ook zij, ze klinken prachtig op traverso en klavecimbel.

Marina Yakhlakova - Tsjaikovski's Notenkraker - Extra Concert

dinsdag 30 april 2019, 20:00 uur
Preludium en fuga in cis, BWV 849
Marina Yaklakova (piano)
‘Zowel ter lering van de ijverige muzikale jeugd als ter vermaak van de in deze materie al onderlegden.’ Deze woorden schreef Bach in het voorwoord tot zijn grote klavierbundel Das wohltemperierte Klavier. In dit muzikale meesterwerk laat Bach het muzikale koppel van een prelude en een fuga in alle 24 toonsoorten passeren. De preludes zijn vaak nogal vrij van vorm. De fuga's daarentegen zijn gebonden van strenge regels. Hoe behendig Bach met deze regels wist om te gaan bewijst deze fuga uit BWV 849. Zijn de meeste fuga's vierstemmig, in deze fuga moet de speler vijf stemmen uit elkaar houden. Bovendien baseerde Bach deze fuga op maar liefst drie thema's.

Nieuwe registers! Belevingsconcert met premières voor cello, piano en orgel

vrijdag 8 maart 2019, 20:00 uur
Uit: Cellosuite nr. 3 in C, BWV 1009
Doris Hochscheid (cello)
  • IV. Sarabande
Bachs cellosuites bestaan uit een reeks opeenvolgende dansen, voorafgegaan door een 'Prelude'. Hoewel Bach zijn suites niet bedoelde om op te dansen, bleven veel karakteristieken van de oorspronkelijke dansen bewaard. De 'Sarabande' is een dans van Mexicaanse oorsprong, die door Spaanse kolonisten in Europa werd geïntroduceerd. In de cellosuites van Bach vormt de 'Sarabande' het emotionele middelpunt. Qua impact kun je het vergelijken met het langzame deel uit een sonate.

Ton Koopman, Tini Mathot, Reine-Marie Verhagen - Bach & Telemann - Oude Muziek

vrijdag 15 februari 2019, 20:00 uur
Pastorale in F, BWV 590
Ton Koopman (orgel)
Triosonate in Es, BWV 525
Ton Koopman (orgel)
  • I. [zonder tempoaanduiding]
  • II. Adagio
  • III. Allegro

Hester Groenleer (blokfluit) & Matthias Havinga (orgel, harmonium) - Meesterwerken van Middeleeuwen tot Romantiek

vrijdag 1 februari 2019, 20:00 uur
Uit: Die Kunst der Fuge BWV 1080
Matthias Havinga (harmonium) Hester Groenleer (blokfluit)
  • Contrapunctus I
Onvoltooide stukken spreken altijd tot de verbeelding. Dat geldt zeker voor Bachs Die Kunst der Fuge. Dit werk is met nogal wat mysteries omgeven. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk welk instrument of ensemble Bach in gedachten had. Als musicus kun je er dus veel kanten mee op. Die Kunst der Fuge zou je een soort van catalogus van mogelijkheden in het contrapunt kunnen noemen. Elke fuga noemde Bach een 'Contrapunctus' en is gebaseerd op een eenvoudig grondthema. Dit thema wordt in de eerste fuga (Contrapunctus I) geïntroduceerd.
Uit: Cantate BWV. 29, 'Wir danken dir, Gott, wir danken dir'
Matthias Havinga (harmonium) Hester Groenleer (blokfluit)
  • Sinfonia
Bewerking door Alexandre Guilmant (1837-1911)
Koraalbewerking, BWV 662, 'Allein Gott in der Höh' sei Ehr'
Matthias Havinga (orgel)
Net als Die Kunst der Fuge vormen de zogenaamde achttien Leipziger Choräle een soort encyclopedische verzameling van stukken, in dit geval koraalvoorspelen. Ze behoren tot het summum van Bachs geestelijke muziek voor orgel. Het bijzondere aan deze zetting van 'Allein Gott in der Höh' sei Ehr' is dat de koraalmelodie rijk is versierd. De begeleiding heeft de vorm van een triosonate: twee fugatische stemmen met daaronder een zelfstandige baslijn.

Bachs Goldbergvariaties - Blokfluitkwintet Seldom Sene

vrijdag 12 oktober 2018, 20:00 uur
Goldbergvariaties, BWV 988 (arr.)
Seldom Sene
  • Aria
  • Variatio 1.
  • Variatio 2.
  • Variatio 3. Canone all’Unisono
  • Variatio 4.
  • Variatio 5.
  • Variatio 6. Canone alla Seconda
  • Variatio 7. Al tempo di Giga
  • Variatio 8.
  • Variatio 9. Canone alla Terza
  • Variatio 10. Fughetta.
  • Variatio 11.
  • Variatio 12. Canone alla Quarta in moto contrario
  • Variatio 13.
  • Variatio 14.
  • Variatio 15. Canone alla Quinta. Andante
Goldbergvariaties, BWV 988 (arr.)
Seldom Sene
  • Variatio 16. Ouverture.
  • Variatio 17.
  • Variatio 18. Canone alla Sesta
  • Variatio 19.
  • Variatio 20.
  • Variatio 21. Canone alla Settima
  • Variatio 22. Alla breve
  • Variatio 23.
  • Variatio 24. Canone all'Ottava.
  • Variatio 25. Adagio
  • Variatio 26.
  • Variatio 27. Canone alla Nona.
  • Variatio 28.
  • Variatio 29.
  • Variatio 30. Quodlibet
  • Aria da Capo
Dertig variaties over hetzelfde liedje, wordt dat niet saai? Niet als je Johann Sebastian Bach bent. Tot aan zijn Goldbergvariaties had Bach zich nauwelijks met de variatiekunst bezig gehouden. Maar toen hij aan dit stuk begon wist hij bijna niet meer van ophouden. Op alle mogelijke manieren hoor je de 'Aria', waarmee het stuk begint, voorbij komen. Extra bijzonder is dat Bach elke derde variatie ook nog eens in de vorm van een canon goot.

Bach-klassiekers op viool en orgel - Nadja Nevolovitsch (viool) & Peter Van de Velde (orgel)

vrijdag 6 april 2018, 20:00 uur
Uit: Vioolsonate in g, BWV 1001
Nadja Vevolovitsch (viool)
  • I. Adagio
  • II. Fuga
Met zijn zes sonates en zes partita's voor viool solo componeerde Bach zo ongeveer het beste wat er voor het instrument is geschreven. Bij de combinatie 'preludium en fuga' denken veel mensen vooral aan orgelmuziek. In zijn 'Eerste Vioolsonate' schreef Bach met de eerste twee delen een soort preludium en fuga voor viool solo.
Uit: Cantate, BWV 35
Peter Van de Velde (orgel)
  • Presto (arr.)
Alexandre Guilmant (1837-1911) maakte zich onsterfelijk met grootschalige orgelsonates en twee symfonieën voor orgel en orkest. Daarnaast bewerkte hij graag delen uit barokke oratoria en cantates voor orgel, zoals deze Sinfonia uit de cantate 'Geist und Seele wird verwirret', BWV 35
Uit: Cantate, BWV 22
Peter Van de Velde (orgel)
  • Ertödt uns durch dein' Gütte (arr.)
De Duitse organist en componist Flor Peeters (1903-1986) maakte een prachtige orgelbewerking van het slotkoraal uit Bachs cantate 'Jesus nahm zu sich die Zwölfe', BWV 22. Deze cantate voerde Bach voor het eerst uit op Aswoensdag 1727.
Uit: Cellosuite nr. 3, BWV 1009
Peter Van de Velde (orgel)
  • Loure (arr.)
Joseph Callaerts (1830-1901) is een van de grote voorgangers van Peter Van de Velde als organist aan de kathedraal van Antwerpen. Behalve gevierd organist was Callaerts ook begenadigd componist. Naast verschillende orgelwerken heeft hij ook een pianoconcert en een symfonie op zijn naam staan. Van Bachs 'Loure' maakte hij een sfeervolle orgelbewerking.
Vioolsonate in A, BWV 1015
Peter Van de Velde (orgel) Nadja Nevolovitsch (viool)
  • I. Dolce
  • II. Allegro
  • III. Andante un poco
  • IV. Presto
Bachs 'Zes Sonates' voor viool en klavecimbel (BWV 1014-1019) zijn eigenlijk verkapte triosonates. De viool neemt de bovenstem voor zijn rekening, terwijl de twee andere partijen door het klavecimbel worden gespeeld. Peter Van der Velde laat horen dat dit ook prima op orgel kan.
Bach Metamorphosen
Peter Van de Velde (orgel) Nadja Nevolovitsch (viool)
  • I. Air (uit: Orkestsuite nr. 3, BWV 1068)
  • II. Pastorale in F, BWV 590
  • III. Koraalbewerking 'O Mensch, bewein dein Sünde gross', BWV 622
Een bijzonder onderdeel op het programma is het blokje getiteld ‘Bach-Metamorphosen’. Peter Van de Velde vertelt erover: “Bachs muziek is altijd aangepast aan de muzikale smaak die op dat moment heerste. Ik heb dat idee in een paar stukken van Bach vertaald naar onze tijd. Daarin hoor je soms akkoorden die Bach nooit gebruikt zou hebben, maar toch blijven de stukken typisch Bach.”
Uit: Vioolpartita nr. 2, BWV 1004 (arr.)
Peter Van de Velde (orgel) Nadja Nevolovitsch (viool)
  • Chaconne
Samen met de legendarische violist Ferdinand David was Felix Mendelssohn een groot pleitbezorger van Bachs vioolwerken. Om de beroemde 'Chaconne' beter te laten aansluiten bij de toenmalige smaak, schreef Mendelssohn er een pianopartij bij. Vanavond hoort u deze bewerking op viool en orgel.

Emanuel Ax - Bach, Mozart, Liszt, Beethoven - Wereldpianisten

zaterdag 17 maart 2018, 20:00 uur
Partita nr. 5 in G, BWV 829
Emanuel Ax
  • I. Preambulum
  • II. Allemande
  • III. Corrente
  • IV. Sarabande
  • V. Tempo di Minuetto
  • VI. Passepied
  • VII. Gigue
De Zes Partita’s waren de laatste suites (een compositie bestaande uit een opeenvolging van gestileerde dansen) die Bach voor klavecimbel componeerde. Behalve dat ze technisch zeer veeleisend zijn, bestaat iedere partita uit een unieke reeks dansen.

The Gents - Christmas & Spirituals - Kerstconcert

zaterdag 16 december 2017, 20:00 uur
Uit: Pastorale, BWV 590
Matthias Havinga (orgel)
  • Pastorale
  • Allemande

Bachs Vioolsonates & Stravinski - Rosanne Philippens (viool) & Julien Quentin (piano)

zaterdag 25 november 2017, 20:00 uur
Sonate voor viool en klavier nr. 1 in b, BWV 1014
Julien Quentin (piano) Rosanne Philippens (viool)
  • I. Adagio
  • II. Allegro
  • III. Andante
  • VI. Allegro
Met Bachs Zes Sonates voor klavecimbel en viool (BWV 1014-1019) is iets bijzonders aan de hand. Kozen Bachs collega’s er vaak voor om in dergelijke werken het solo instrument de belangrijkste rol te geven met ondersteuning van begeleidende instrumenten. Bachs vioolsonates aan de andere kant zijn eigenlijk triosonates waarin de drie partijen (viool, rechter- en linkerhand van de klavecimbelpartij) totaal gelijkwaardig aan elkaar zijn.
Sonate voor viool en klavier nr. 3 in E, BWV 1016
Julien Quentin (piano) Rosanne Philippens (viool)
  • I. Adagio
  • II. Allegro
  • III. Adagio ma non tanto
  • VI. Allegro

Bach, Händel, Haydn, Andriessen... - Gevarieerd programma - Dorien Schouten (orgel en piano) & Janet Forbes (sopraan)

zaterdag 4 november 2017, 20:00 uur
Uit: Cantate BWV 208, 'Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd'
Dorien Schouten (orgel) Janet Forbes (sopraan)
  • Aria: Schafe können sicher weiden
  • Recitatief: Soll dann der Pales opfer hier?
  • Aria: Weil die wollenreichen Heerden
Bach maakte zich onsterfelijk met zijn kerkelijke cantates. De zogenoemde ‘Jagdkantate’ daarentegen is een van Bachs bekendste wereldlijke composities. Hij schreef het in 1713 voor de vijfendertigste verjaardag van Prins Weissenfels, een verwoed jager. Helaas kostte deze en andere hobby's de jonge edelman zoveel geld, dat de prins uiteindelijk aan lager wal raakte. Bach was erg tevreden over zijn ‘Jagdkantate’ en gebruikte een aantal delen opnieuw in de kerkelijke cantate ‘Man singet mit Freuden vom Sieg’, BWV 149.

Gitaarduo Katona Twins - Bach, Kodály, De Falla

vrijdag 29 september 2017, 20:00 uur
Frans Suite nr. 5, BWV 816 (arr.)
Katona Twins Péter Katona Zoltán Katona
  • I. Allemande
  • II. Courante
  • III. Sarabande
  • IV. Gavotte
  • V. Bourrée
  • VI. Loure
  • VII. Gigue
Wat er zo Frans is aan Bachs 'Franse Suites'? Deze suites danken hun bijnaam aan het gegeven dat Bach vooral Franse dansen uitkoos, zoals de in zijn tijd populaire Bourée en Loure. Maar er is nog iets bijzonders aan deze stukken. Anders dan de traditionele dansvormen, maakte Bach zijn dansen compacter en kernachtiger, waardoor ze veel lichtvoetiger klinken. Hoewel Bach zijn suites oorspronkelijk voor klavecimbel componeerde, laten de Katona Twins horen dat deze stukken ook prima op twee gitaren tot hun recht komen.

Alexander Gavrylyuk - Bach, Chopin, Rachmaninov - Wereldpianisten

donderdag 14 september 2017, 20:00 uur
Toccata en Fuga in d, BWV 565 (arr.)
Alexander Gavrylyuk
Iedereen kent het begin van Bachs beroemde ‘Toccata’. Het is misschien wel het meest iconische orgelstuk dat bestaat. De Italiaanse componist en pianist Ferruccio Busoni heeft zich veel met Bachs muziek bezig gehouden. Hij maakte zelfs een pianoversie van deze Toccata. Door gebruik te maken van pianistische effecten slaagde hij erin om de majestueuze orgelklank naar de piano te vertalen. De Bösendorfer Imperial met extra bastoetsen werkt daar zeker bij mee!

Stabat Maters van Pergolesi en Scarlatti in originele bezetting, met Marjon Strijk (sopraan) en Gabriëlle Nijhuis (mezzosopraan)

vrijdag 24 maart 2017, 20:00 uur
De jong gestorven Pergolesi schreef misschien wel het aangrijpendste Stabat Mater ooit. In de Edesche Concertzaal klinkt deze beroemde passiemuziek uit de achttiende eeuw in combinatie met de mooiste aria's uit Bachs Matthäus- en Johannespassion. Geen vreemde keuze, ook Bach was onder de indruk van Pergolesi's meesterwerk en maakte zelfs een bewerking van.
Koraalbewerking BWV 1093, 'Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen'
Henk van Zonneveld (kistorgel)
In 1985 deed Bach-kenner Christoph Wolff een sensationele ontdekking. In de bibliotheek van de Yale University (Verenigde Staten) vond hij een tot dan toe onbekende bundel koraalbewerkingen van Bach. Deze gingen de geschiedenis in als de 'Neumeister-Choräle'; vernoemd naar de samensteller van deze bundel koraalbewerkingen: Johann Gottfried Neumeister (1757-1840). Henk van Zonneveld speelt twee stukken uit deze bundel.
Koraalbewerking BWV 1095, 'O Lamm Gottes unschuldig'
Henk van Zonneveld (kistorgel)

Jos van der Kooy - Mendelssohn, Reger en improvisaties - Edesche Orgelrecitals

vrijdag 4 november 2016, 20:00 uur
Koraalbewerking, BWV 721, 'Erbarm dich mein, Herre Gott'
Jos van der Kooy (orgel)
Koraalbewerking, BWV 668, 'Vor deinen Thron tret ich hiermit'
Jos van der Kooy (orgel)

Julien Libeer - Schubert en Chopin - Wereldpianisten

zaterdag 8 oktober 2016, 20:00 uur
Preludium en fuga in a, BWV 543
Julien Libeer
Bewerking door Franz Liszt (1811-1886)

Bach Cellosuites & improvisaties - Mayke Rademakers (cello)

zaterdag 24 september 2016, 20:00 uur
Cellosuite nr. 1, in G
Mayke Rademakers (cello)
  • I. Prelude
  • II. Allemande
  • III. Courante
  • IV. Sarabande
  • V. Menuet 1 & 2
  • VI. Gigue
Cellosuite nr. 2, in d
Mayke Rademakers (cello)
  • I. Prelude
  • II. Allemande
  • III. Courante
  • IV. Sarabande
  • V. Menuet 1 & 2
  • VI Gigue

Gitaarsalon Roadshow door 500 jaar gitaarmuziek - Edesche Gitaarrecitals

vrijdag 23 september 2016, 20:00 uur
Sinfonia
Gitaarsalon Roadshow
uit: Cantate BWV 29. Arr. Peter Constant

Klavecimbel - Léon Berben: muziek van de familie Bach

zaterdag 9 april 2016, 20:00 uur
Fantasie und Fuge in a, BWV 904
Léon Berben
Uit: Ein Musikalisches Opfer, BWV 1079
Léon Berben
  • Ricercar a 3 in c
Toccata in e, BWV 914
Léon Berben
Chromatische Fantasie und Fuge in d, BWV 903
Léon Berben
Al bij leven rekende Bachs tijdgenoten zijn 'Chromatische Fantasie en Fuga' tot zijn meesterwerken. Vermoedelijk componeerde Bach het stuk tussen 1717 en 1723, toen hij kapelmeester was aan het hof van Köthen. Het stuk is vermaard om de expressieve en grillige passages.

Kerst met Bach - Ton Koopman en Tini Mathot - Klavecimbel en orgel

vrijdag 18 december 2015, 20:00 uur
Preludium en Fuga in C, BWV 547
Tini Mathot (klavecimbel). Ton Koopman (klavecimbel)
Binnen Bachs orgeloeuvre is de 'Preludium en Fuga in C' (BWV 547) een opmerkelijk stuk. De pastorale sfeer van het Preludium is vrij ongebruikelijk voor een dergelijk orgelwerk. Het thema van de fuga is met de lengte van één maat bijzonder kort. Toch weet Bach er een indrukwekkend muzikaal bouwwerk van te maken. Bijzonder is dat hij de inzet van de laatste en laagste ‘stem’ in het pedaal uitstelt tot op circa twee derde van de fuga. Ton Koopman en Tini Mathot spelen niet Bachs origineel voor orgel maar een een anonieme Vlaamse bewerking voor vierhandig klavecimbel. Waarschijnlijk werden die bewerkingen gemaakt omdat in het achttiende-eeuwse België de orgels maar kleine pedalen hadden, met weinig registers.
Koraalbewerking in g, BWV 659, 'Nun komm, der Heiden Heiland'
Ton Koopman (orgel)
De melodie van Bachs beroemde koraalbewerking 'Nun komm, der Heiden Heiland' (BWV 659) werd in Nederland bekend als het kerklied ‘Kom tot ons, de wereld wacht.’ Deze koraalmelodie voorziet Bach van een ingenieuze ‘begeleiding’. Het gehele stuk wordt ondersteund door een langzaam voortgaande baslijn. Maar het vernuft zit vooral in de twee middenstemmen die elkaar in canon volgen en zijn gebaseerd op de koraalmelodie. Deze vormen de perfecte bedding voor de rijk versierde hoofdmelodie.
Uit: Die Kunst der Fuge, BWV 1080
Ton Koopman (klavecimbel) Tini Mathot (klavecimbel)
  • 5 contrapuncti in d
Hoewel veel zeventiende en achttiende-eeuwse componisten fuga’s componeerden, was het Bach die deze muziekvorm tot grote hoogte stuwde. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Bach in zijn laatste compositie 'Die Kunst der Fuge' (BWV 1080) nog één keer zijn krachten beproefde op de fuga. Deze compositie is te beschouwen als een soort ‘catalogus’ van fuga’s, waarin Bach alle mogelijke compositietechnieken de revue laat passeren. Ook dit werk raakte met mysteries omgeven. Het bleef onvoltooid en Bach gaf geen bezetting aan. Inmiddels is het aannemelijk geworden dat Bach waarschijnlijk het klavecimbel voor ogen heeft gehad.

Prachtige tango's van Piazzolla - Unieke combinatie orgel en viool - Peter Van de Velde en Nadja Nevolovitsch

vrijdag 27 november 2015, 20:00 uur
Uit: Partita voor viool nr. 3, BWV 1006 (Arr.)
Peter Van de Velde Nadja Nevolovitsch
  • Preludium
Bewerking door Camille Saint-Saëns (1835-1921)

Domorganist Jan Hage speelt orgelwerken uit de Late Romantiek

vrijdag 6 november 2015, 20:00 uur
Uit: Orkestsuite nr. 2, BWV 1068
Jan Hage
  • II. Air
Bewerking door Sigfrid Karg-Elert

César Franck, Johann Sebastian Bach en hun leerlingen - Peter Eilander - Edesche Orgelrecitals

vrijdag 2 oktober 2015, 20:00 uur
Peter Eilander bespeelt het romantische Ypma-orgel (1882) van de Edesche Concertzaal.
Preludium en Fuga in G, BWV 550
Peter Eilander

Cellosonates van Bach, Saint-Saëns en Escher - Knipoog naar Bachs Brandenburgse Concerten

zaterdag 26 september 2015, 20:00 uur
Sonate voor gamba en klavecimbel in g, BWV 1029
Frans van Ruth Doris Hochscheid
  • I. Vivace
  • II. Adagio
  • III. Allegro
Bachs gambasonates kun je ook prima op cello uitvoeren. In deze late sonate (1741) van Bach horen we de componist op het toppunt van zijn kunnen. Hier en daar geeft hij zelfs knipogen naar zijn beroemde Derde Brandenburgse Concert.

Enno Voorhorst - In Spaanse sferen - Edesche Gitaarrecitals

vrijdag 11 september 2015, 20:00 uur
Uit: Suite nr. 3, BWV 1068 (arr.)
Enno Voorhorst
De Air van Bachh is misschien wel zijn bekendste stuk. Zelfs popartiesten gebruikten Bachs tune voor hun eigen liedjes. Vanavond hoort u de gitaarbewerking van Enno Voorhorst.

Jan, David en Maarten Jansen - Bach, Vivaldi en Mozart - Cello, Orgel, Klavecimbel en Piano

vrijdag 4 september 2015, 20:00 uur
Concert in C, BWV 1061a
Jan Jansen David Jansen
  • I. Allegro
  • II. Adagio
  • III. Fuga
Sonate in G, BWV 1027
Maarten Jansen Jan Jansen David Jansen
  • I. Adagio
  • II. Allegro ma non tanto
  • III. Andante
  • IV. Allegro moderato

Jaap Zwart - Parels uit het Nederlandse orgelrepertoire

vrijdag 1 mei 2015, 20:00 uur
Jaap Zwart staat in de lijn van de bekende Zwart-organisten. Als derde generatie wil hij die traditie in ere houden. Vandaar dat de Sombere muziek over Psalm 103 van zijn grootvader Jan Zwart prominent op het programma prijkt. Dit monument uit de Nederlandse orgeltraditie wordt omkaderd door composities van Anthon van der Horst en Hendrik Andriessen. Na de pauze klinkt muziek rond de Franse componist Alexandre Guilmant. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl.
Fantasie und Fuge in g, BWV 542
Jaap Zwart
Bewerking door Karl Straube (1873-1950)

Jan Peter Teeuw en Marien Stouten - Beroemde orkestwerken op orgel volgens oude Engelse traditie

vrijdag 10 april 2015, 20:00 uur
Bekende orkestwerken op orgel? Orgelduo Jan Peter Teeuw en Marien Stouten blazen een oude Engelse traditie nieuw leven in. Tot ver in de twintigste eeuw was het gebruikelijk om grote orkestwerken voor orgel te bewerken. In navolging van hun Britse voorgangers klommen Jan Peter Teeuw en Marien Stouten in de pen en maakten een aantal spectaculaire arrangementen van klassieke meesterwerken. Ditmaal niet voor twee, maar voor vier handen! Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl
Concert voor orgel in C, BWV 595
Jan Peter Teeuw Marien Stouten

Hannes Minnaar - Bach Inspirations

zaterdag 4 april 2015, 20:00 uur
Sinds Hannes Minnnaar als finalist eindigde op het befaamde Koningin Elisabeth Concours (2010) kan niemand meer om hem heen. In 2012 ontving hij de Edison Klassiek Debuutprijs en ook internationaal mag hij de grootste zalen tot zijn podium rekenen. De prestigieuze krant The Guardian kwalificeert Minnaars spel als 'ingetogen en intens'. Daarmee staat hij zonder meer in de traditie van grootheden als András Schiff en Alfred Brendel, bij wie Minnaar ook masterclasses volgde. In dit recital met Bach-transcripties laat Hannes Minnaar zich van zijn meest verfijnde kant horen.
Prelude en fuga in a, BWV 543
Hannes Minnaar
Bewerking door Franz Liszt (1811-1886)
Koraalbewerking BWV 645, 'Wachet auf, ruft uns die Stimme'
Hannes Minnaar
Bewerking door Ferruccio Busoni (1866-1924)
Koraalbewerking BWV 659, 'Nunn komm' der Heiden Heiland'
Hannes Minnaar
Bewerking door Ferruccio Busoni
Koraalbewerking BWV 734, 'Nun freut euch, lieben Christen g'mein'
Hannes Minnaar
Bewerking door Ferruccio Busoni
Uit: Vioolpartita nr. 3 in E, BWV 1006
Hannes Minnaar
  • Prelude
  • Gavotte
  • Gigue
Bewerking door Sergej Rachmaninov (1873-1943)
Koraalbewerking BWV 127, 'Die Seele ruht in Jesu Händen'
Hannes Minnaar
Bewerking door Harold Bauer (1873-1951)
Koraalbewerking BWV 253, 'Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ'
Hannes Minnaar
Bewerking door Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
Koraalbewerking BWV 649, 'Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ'
Hannes Minnaar
Bewerking door Ralph Vaughan Williams

Maria's bittere tranen: het Stabat Mater van Pergolesi

zaterdag 28 maart 2015, 20:00 uur
De jong gestorven Pergolesi schreef misschien wel het aangrijpendste Stabat Mater ooit. In de Edesche Concertzaal klinkt deze beroemde passiemuziek uit de achttiende eeuw in combinatie met de mooiste aria's uit Bachs Matthäus- en Johannespassion. Geen vreemde keuze, ook Bach was onder de indruk van Pergolesi's meesterwerk en maakte zelfs een bewerking van.
Koraalbewerking, BWV 683, 'Vater unser im Himmelreich'
Henk van Zonneveld
Uit: Johannespassion, BWV 245
Henk van Zonneveld
  • Koraal 'Dein Will' gescheh'
Uit: Johannespassion, BWV 245
Henk van Zonneveld Gabriëlle Nijhuis Sarah Haynes
  • Aria 'Von den Strikken meiner Sünden'
Koraalbewerking, BWV 721, 'Erbarm dich mein o Herre Gott'
Henk van Zonneveld
Uit: Matthäuspassion, BWV 244
Henk van Zonneveld Marjon Strijk Sarah Haynes
  • Aria 'Blute nur, du liebe Herz'
Uit: Die Kunst der Fuge, BWV 1080
Henk van Zonneveld
  • Canon in Hypodiateßeron, al roversio e per augmentationem
manuscript-versie
Uit: Matthäuspassion, BWV 244
Henk van Zonneveld Marjon Strijk Sarah Haynes
  • Aria 'Können Tränen meiner Wangen'
Uit: Matthäuspassion, BWV 244
Henk van Zonneveld
  • Koraal 'Wie wunderbahrlich'
Uit: Matthäuspassion, BWV 244
Henk van Zonneveld Marjon Strijk Sarah Haynes
  • Arioso 'Er hat uns allen wohlgetan'
Uit: Matthäuspassion, BWV 244
Henk van Zonneveld Marjon Strijk Sarah Haynes
  • Aria 'Aus Liebe will mein Heiland sterben'

Hans van Haeften - Bach, Rheinberger en Vierne

vrijdag 6 maart 2015, 20:00 uur
'Bach is het begin en einde van alle muziek', zei componist Max Reger ooit. Ook voor Joseph Rheinberger en Louis Vierne was Bachs muziek de maatstaf voor hun eigen werk. Rheinberger brengt met zijn Eerste Orgelsonate een warm eerbetoon aan de barokke meester. In de Eerste Orgelsymfonie van Louis Vierne horen we nog meer inspiratiebronnen. Zo heeft Vierne in het slotdeel de kunst goed afgekeken van zijn leermeester Charles Marie Widor. Wie goed luistert hoort een directe link met Widors beroemde Toccata. Natuurlijk ontbreekt Bachs muziek niet. Van hem speelt Hans van Haeften onder meer de monumentale Preludium en fuga in Es, BWV 552. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl.
Preludium en fuga in Es, BWV 552, 'St. Anne'
Hans van Haeften
Pastorale in F, BWV 590
Hans van Haeften

Romantische Bach-bewerkingen - Marina Baranova - Wereldpianisten

zaterdag 14 februari 2015, 20:00 uur
'Marina Baranova vertelt met elke noot een verhaal', schreef muziekjournalist Wenneke Savenije over haar Nederlandse toer in 2013. Opnieuw is Marina Baranova te gast in de Edesche Concertzaal waar ze ongetwijfeld weer zal verbazen met die bijzondere combinatie van volkomen technische beheersing en muzikale diepgang. Daarmee is ze geknipt voor het grote pianorepertoire van de negentiende eeuw, zoals de fameuze Paganini-Variaties van Brahms, of Bach-bewerkingen van Busoni. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl.
Uit: Clavier Büchlein für Wilhelm Friedemann Bach
Marina Baranova
  • Preludium in e, BWV 855a (arr.)
Bewerking door Alexander Siloti (1863-1945)
Uit: Cantate BWV 208, 'Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd'
Marina Baranova
  • Schafe können sicher weiden (arr.)
Bewerking door Eduard Petri (1881-1962)
Uit: Fluitsonate in Es, BWV 1035
Marina Baranova
  • Siciliano (arr.)
Bewerking door Wilhelm Kempf (1895-1991)
uit: Vioolpartita nr. 2 in d, BWV 1004
Marina Baranova
  • Chaconne (arr.)
Bewerking door Ferruccio Busoni (1866-1924)

Van Bach tot Piazzolla: Peter Van de Velde (orgel) en Nadja Nevolovitsch (viool)

vrijdag 7 november 2014, 20:00 uur
Duo Nadja Nevolovitsch en Peter Van de Velde neemt een unieke plaats in in het muzikale landschap. Nadja Nevolovitsch sleepte op internationale concoursen al verschillende prijzen in de wacht. Peter Van de Velde is organist-titularis van de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwe kathedraal en als concertorganist regelmatig te gast op diverse gerenommeerde orgelfestivals. Hun cd 'Encounters' gooide in de pers hoge ogen. In de Edesche Concertzaal ontmoeten beide grootmeesters elkaar opnieuw. Op het programma staan werken van o.a. J.S. Bach, Rheinberger, Massenet en Piazzolla. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl
uit: Italienisches Konzert, BWV 971
Peter Van de Velde Nadja Nevolovitsch
  • Andante

Bachs Triosonates op blokfluit, klavecimbel en barokfagot

zaterdag 20 september 2014, 20:00 uur
Zijn Bachs beroemde Triosonates bewerkingen van verloren gewaande kamermuziek? Er zijn geleerden die dat beweren. Buiten kijf staat dat deze beroemde orgelwerken ook prima als kamermuziek zijn te voeren. Daarvan geven Tini Mathot (klavecimbel), Reine Marie Verhagen (blokfluit) en Frans Robert Berkhout (barokfagot) u in dit intieme kamermuziekconcert het overtuigende bewijs!
Sonate nr. 3, BWV 527 (Arr.)
  • I. Andante
  • II. Adagio e dolce
  • III. Vivace
Sonate nr. 5, BWV 529 (Arr.)
  • I. Allegro
  • II. Largo
  • III. Allegro

Peter Eilander in Vijfde Orgelsymfonie van Widor

dinsdag 10 december 2013, 20:00 uur
Peter Eilander bespeelt het romantische Ypma-orgel (1882) van de Edesche Concertzaal. Het programma bestaat onder meer uit de integrale Symphonie V in f van Widor.
Choralvorspiel, 'Nun komm’ der Heiden Heiland'

Ton Koopman orgelrecital rond Bach en Buxtehude

vrijdag 29 november 2013, 20:00 uur
Heeft u Ton Koopman altijd al eens live willen horen? Bent u benieuwd wat het romantische Ypma-orgel (1882) van de Edesche Concertzaal deze barokspecialist te bieden heeft? Dan is dit uw kans! Op 29 november geeft Ton Koopman een uniek orgelrecital in Ede, waarmee hij de kersverse orgelserie van de Edesche Concertzaal opent. Ton Koopman behoort inmiddels tot de éminence grise van de oude muziek. Als gevierd organist en klavecinist geeft hij concerten over de hele wereld. Voor beide instrumenten ontving hij de prestigieuze Prix d'Excellence. Als dirigent maakte Koopman wereldfaam met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. Met dit ensemble zette hij in het verleden alle cantates van Bach en Buxtehude op de plaat, wat hem ook weer diverse prijzen opleverde (Deutsche Schallplattenpreis, ‘Echo Klassik 1997’ en de Hector Berliozprijs). De Edesche Concertzaal bevat een prachtig romantisch orgel uit 1882 van L. Ypma uit 1882. Het instrument heeft twee klavieren en zelfstandig pedaal en bestaat uit 23 stemmen.
Fantasie in G BWV 572
Partite sopra, 'O Gott du frommer Gott'
In dulci jubilo in A BWV 729
Nun komm der Heiden Heiland in g BWV 659
Fuga in g BWV 578

Het 5-pianistenconcert

zondag 17 november 2013, 15:00 uur
Pianomiddag in de Edesche Concertzaal De pianisten in dit recital speelden al eerder in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Nu maken ze hun rentree in de Edesche Concertzaal. In deze gloednieuwe serie biedt Bol Piano's elke derde zondagmiddag van de maand een keur aan opmerkelijk pianotalent. Bach, Chopin en Rachmaninov Wim Vermeulen, Jan van Duijvendijk, Michiel van den Hout, Roderic van Voorst tot Voorst en Mirta Mehmedic spelen een dwarsdoorsnede van het pianorepertoire. Op het programma prijkt muziek van Bach, Chopin, Rachmaninov en Ravel. Genoeg ingrediënten voor een onvergetelijke pianomiddag.
Partita nr. 1 in Bes, BWV 825
Wim Vermeulen
  • Prelude
  • Allemande
  • Courante
  • Sarabande
  • Menuet I
  • Menuet II
  • Gigue
Toccata in e, BWV 914

Meesterwerken herbeleefd: Bach en Händel door de bril van Brahms en Busoni

zondag 10 november 2013, 15:00 uur
Bachs Chaconne Nog altijd gelden Bach en Händel als de grootmeesters van de Barok. Ook in de negentiende eeuw voelden componisten als Brahms en Busoni diepe bewondering voor hun onovertroffen voorgangers. ‘Bachs chaconne is zijn mooiste en ondoorgrondelijkste muziek, waarin hij zijn diepste gedachten en krachtigste gevoelens uit’, aldus Busoni. Geen wonder dat hij uitgerekend deze monumentale vioolcompositie omwerkte tot een sensationeel pianowerk. Dat Bachs klaviermuziek minstens zo indrukwekkend is laat pianiste Marina Baranova horen in de beroemde Partita in c BWV 826. Marina Baranova Brahms op zijn beurt boort in zijn Händel-variaties haast grenzeloze mogelijkheden aan die schuilgaan achter een eenvoudige aria van Händel. De Duitse pers roemde Baranova’s Brahms-interpretatie, waarin ze de virtuoze kwaliteit van deze muziek feilloos blootlegt. Ook Händel ontbreekt vanmiddag niet. Van hem klinkt de Suite in d, waarin Baranova haar improvisatietalent laat horen in de fijnzinnige Sarabande.
Partita no. 2 BWV 826
Chaconne uit Partita voor vioolsolo no. 2 BWV 1004
arr. F Busoni (1866-1924)

Bachs Goldberg-variaties en Brahms’ Klavierstücke op.118

zondag 13 oktober 2013, 15:00 uur
Goldberg-variaties Naar verluid schreef Bach zijn Goldberg-variaties om er de slapeloze nachten van een Dresdense graaf mee te verlichten. Slaapverwekkend is deze muziek allerminst, het werk werd een van de mijlpalen uit de pianoliteratuur. In niet minder dan dertig variaties geeft Bach een prachtige staalkaart van zijn grenzeloze variatiekunst. Ook Brahms horen we op het toppunt van zijn kunnen in de Klavierstücke op.118. Muziek vol bezonken schoonheid, waarin de componist zich van zijn meest lyrische kant laat zien. Anna Tyshayeva Minstens zo lyrisch is het spel van de Oekraïense pianiste Anna Tyshayeva. In Parijs won ze de eerste prijs op het prestigieuze Skrjabin Concours. Haar fascinatie voor Bachs Goldberg-variaties deelt ze met de fenomenale pianist Glenn Gould. Hij maakte het werk in de jaren vijftig wereldberoemd door zijn eigenzinnige aanpak. Vanmiddag geeft Anna Tyshayeva háár kijk op Bachs onvolprezen meesterwerk. Programma: J.S. Bach – Goldberg-variaties, BWV.988 Brahms – Klavierstücke, op.118 Franck – Prélude, choral et fugue
Golberg-Variationen - Aria mit verschiedenen Veränderungen - BWV 988