Antonín Dvorák

Concerten waarin werken van Antonín Dvorák worden en werden gespeeld

Busch Trio - Beethoven en Dvoráks 'Dumky-trio' - Pianotrio

zaterdag 29 april 2023, 20:00 uur
Pianotrio in Es, op. 65, 'Dumky-trio'
Busch Trio
  • I. Lento maestoso - Allegro quasi doppio movimento
  • II. Poco Adagio - Vivace non troppo
  • III. Andante - Vivace non troppo
  • IV. Andante moderato - Allegretto scherzando
  • V. Allegro - Meno mosso
  • VI. Lento maestoso - Vivace
"Dit pianotrio plaatst Dvorák naast de grootste hedendaagse meesters", schreef de in zijn tijd invloedrijke Weense muziekcriticus Eduard Hanslick. Je zou Dvoráks Derde Pianotrio een van zijn meest internationaal georiënteerde stukken kunnen noemen, geschreven in de lijn van Dvoráks leermeester Johannes Brahms. Toch ontbreekt de folklore niet helemaal. Zowel in het tweede deel als de 'Finale' wemelt het van de opgewekte Tsjechische dansritmes.

Zemlinsky Quartet - Beethoven en Dvorák - Strijkkwartetten

zaterdag 2 oktober 2021, 20:00 uur
Cypressen, B. 152
Zemlinsky Quartet
  • I. Ik weet dat mijn liefde aan jou
  • II. De dood heerst in menig menselijke borst
  • III. Wanneer jouw zoete blik op mij valt
  • IV. Liefde zal ons nooit tot dat gelukkige einde brengen
  • V. De in het boek bewaarde oude brief
  • VI. O, lieflijke gouden roos
  • VII. Ik sluip rondom het huis
  • VIII. Ik sta diep in het woud
  • IX. Jij alleen, liefste
  • X. Daar is de oude rots
  • XI. De natuur ligt vredig in slaap en dromen
  • XII. Je vraagt me naar het waarom van mijn lied
Als je alleen al naar de titels kijkt, weet je direct waar Cipressen over gaat: de liefde. Dvorák was hopeloos verliefd toen hij deze liederen componeerde. Helaas bleef de liefde onbeantwoord en verdween het stuk in een la. Ruim twintig jaar later nam Dvorák de muziek opnieuw ter hand en maakte er deze prachtige versie voor strijkkwartet van.
Strijkkwartet in Es, op. 51, 'Slavisch'
Zemlinsky Quartet
  • I. Allegro ma non troppo
  • II. Dumka. (Elegia) Andante con moto
  • III. Romanza. Andante con moto
  • IV. Finale. Allegro assai
Met zijn Slavische dansen had Antonín Dvorák zijn identiteit als Tsjechisch componist gevonden. Ook dit strijkkwartet staat bol van de verwijzingen naar de Tsjechische volksmuziek. Geen wonder dat dit heerlijke stuk de bijnaam 'Slavisch' kreeg.

Trio Martinů - Pianotrio’s van Beethoven, Dvorák en Martinů

vrijdag 29 maart 2019, 20:00 uur
Pianotrio nr. 3 in f, op. 65
Trio Martinu
  • I. Allegro ma non troppo
  • II. Allegretto grazioso
  • III. Poco Adagio
  • IV. Finale. Allegro con brio
"Dit pianotrio plaatst Dvorák naast de grootste hedendaagse meesters", schreef de in zijn tijd invloedrijke Weense muziekcriticus Eduard Hanslick. Je zou Dvoráks Derde Pianotrio een van zijn meest internationaal georiënteerde stukken kunnen noemen, geschreven in de lijn van Dvoráks leermeester Johannes Brahms. Toch ontbreekt de folklore niet helemaal. Zowel in het tweede deel als de 'Finale' wemelt het van de opzwepende Tsjechische dansritmes.

Besloten concert Rineke de Wit (Rabobank)

dinsdag 20 november 2018, 18:00 uur
Going home
  • Uit: Symfonie nr. 9 'From the New World' - Largo
Het beroemde 'Largo' uit zijn Negende Symfonie baseerde Dvorák naar eigen zeggen op een scène uit het gedicht Hiawatha van Henry Wadsworth Longfellows. In 1922 voorzag Dvoráks leerling William Arms Fisher de melodie van een spiritual-achtige tekst. Onder de titel 'Going Home' werd dit lied wereldberoemd. Vanavond klinkt het arrangement van David Downes (1975).

Maria Milstein, Busch Trio - Dvorák en Brahms - Openingsconcert

vrijdag 28 september 2018, 20:00 uur
Trio voor twee violen en altviool, op. 74, 'Terzetto'
Miguel da Silva (altviool) Mathieu van Bellen (viool) Maria Milstein (viool)
  • I. Introduzione. Allegro ma non troppo
  • II. Larghetto
  • III. Scherzo. Vivace
  • IV. Tema con variazioni. Poco Adagio
Dvoráks Terzetto is een heerlijk begin van het concert. Hoe vertrouwd de muziek ook klinkt, de combinatie van twee violen en altviool is uniek in de kamermuziek.
Pianokwintet nr. 2 in A, op. 81
Ori Epstein (cello) Miguel da Silva (altviool) Mathieu van Bellen (viool) Maria Milstein (viool) Omri Epstein (piano)
  • I. Allegro, ma non tanto
  • II. Dumka. Andante con moto
  • III. Scherzo (Furiant). Molto vivace
  • IV. Finale. Allegro
Net als Brahms' Eerste Vioolsonate componeerde Dvorák zijn Tweede Pianokwintet tijdens een ontspannen vakantie. In de zomer van 1887 verbleef hij met zijn familie op zijn landgoed Vysoka.

[nl]Weense Walsen - An der schönen blauen Donau - ICMFEde 2018[/nl][en]Waltzes from Vienna - The Blue Danube - ICMFEde 2018[/en]

zaterdag 12 mei 2018, 22:00 uur
Slavische Dans, op. 72, nr. 2
Julien Quentin (piano) Anna Fedorova (piano)
Wat de 'Hongaarse Dansen' zijn voor Brahms, dat zijn de 'Slavische Dansen' voor Dvorák. Maar waar Brahms uitging van originele zigeunermelodieën, componeerde Dvorák zíjn 'Slavische Dansen' voornamelijk op basis van ritmes uit de Tsjechische volksmuziek.

Bennewitz Quartet - Strijkkwartetten van Schumann en Dvorák

zaterdag 20 januari 2018, 20:00 uur
Strijkkwartet in F, op. 96, 'Amerikaans'
Bennewitz Quartet
  • I. Allegro ma non troppo
  • II. Lento
  • III. Scherzo. Molto vivace
  • IV. Finale. Vivace ma non troppo
Tussen 1892 en 1895 woonde en werkte Dvorák in Amerika. Hier schreef hij zijn ‘Twaalfde Strijkkwartet', dat de bijnaam 'Amerikaans' kreeg. Dvorák voelde zich er erg thuis en dat verklaart waarschijnlijk ook het optimistische karakter van de muziek. Net als in Tsjechië verwerkte de componist de volksmuziek van de lokale bevolking in zijn stuk. Zelfs de zang van de lokale vogels kreeg naar verluidt een plek in het derde deel, het Scherzo.

Chopins Tweede Pianoconcert - Anna Fedorova (piano) en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest

zaterdag 18 februari 2017, 20:00 uur
Strijkkwintet nr. 2 in g, op. 77
Camerata RCO
  • I. Allegro con fuoco
  • II. Scherzo. Allegro vivace
  • III. Poco andante
  • IV. Finale. Allegro assai
Dvoráks 'Tweede Strijkkwintet' is ongetwijfeld een van de origineelste kamermuziekwerken van de hele negentiende eeuw. Bijzonder is de rol van de contrabas die de klank van het ensemble meer diepte geeft.

Anna Fedorova & Mirovia Quartet - Kroonjuwelen uit de kamermuziek

zaterdag 19 maart 2016, 20:00 uur
Pianokwintet in A, op. 81
Mirovia Quartet Anna Fedorova
  • I. Allegro ma non tanto
  • II. Dumka. Andante con moto
  • III. Scherzo (Furiant). Molto vivace
  • IV. Finale. Allegro
Dvorák wilde aanvankelijk zijn ‘Eerste Pianokwintet’ wat opvijzelen. Tijdens het werk raakte hij zo geïnspireerd, dat er een volledig nieuw stuk uit zijn pen vloeide. Nog steeds behoort Dvoráks 'Pianokwintet' tot zijn onbetwiste meesterwerken. Wat het stuk zo rijk maakt, is het enorme scala van muzikale sferen dat voorbijtrekt: van melancholie tot opgewektheid en van verstilde inkeer tot grenzeloze vreugde.

Sopraan Deirdre Angenent - De mooiste liederen over de liefde en de nacht

zaterdag 16 januari 2016, 20:00 uur
Stersopraan Deirdre Angenent zingt liefdesliederen van grote componisten. Dvorák, Richard Strauss, maar ook Barber en Copland, uitten hun romantische gevoelens in muziek. Samen met pianist Peter Nilsson verzamelde Deirdre de mooiste liederen over de liefde en de nacht.
Liefdesliederen, op. 83, B. 160
Peter Nilsson Deirdre Angenent
  • I. O, nasi lasce nekvete (Oh, onze liefde bloeit niet)
  • II. V tak mnohem srdci mrtvo jest (In velen huist een dood hart)
  • III. Kol domu se ted potacim (Ik treur voor het huis van mijn geliefde)
  • IV. Ja vim, ze v sladke nadeji (Ik weet en hoop stilletjes)
  • V. Nad krajem vevodi lehky spanek (Over het landschap waar de zorgeloze dromen heersen)
  • VI. Zde v lese u potoka ja stojim (In het woud bij de rivier)
  • VII. V te sladke moci oci tvych (Door de zoete kracht van je ogen)
  • VIII. O, duse draha, jedika (Oh, jij, mijn zielsverwant)
De 24-jarige Antonín Dvorák was stapelverliefd op zijn leerlinge en schreef maar liefst achttien liederen voor haar. Helaas ging ze er met een ander vandoor en Dvorák trouwde uiteindelijk met haar zus Anna. Jaren later vormden deze liederen een dankbare voedingsbodem voor nieuwe composities zoals de bundel ‘Liefdesliederen’, op. 83. Ze behoren tot Dvoráks mooiste liederen.

Volksdansen van Brahms, Dvorák en Piazzolla - Cecile Huijnen (viool) en Marieke Grotenhuis (accordeon)

vrijdag 13 november 2015, 20:00 uur
Slavische Dans nr. 1 in g
Marieke Grotenhuis Cecile Huijnen
Humoreske op. 101, nr. 7
Marieke Grotenhuis Cecile Huijnen

Brahms' Hoorntrio - uniek in de kamermuziek

zaterdag 17 januari 2015, 20:00 uur
Twee solisten uit het Gelders Orkest maken hun opwachting in de Edesche Concertzaal. Samen met pianist Hans Eijsackers spelen concertmeester Cecile Huijnen en solohoornist Jose Sogorb Jover intieme kamermuziek van Brahms. Niet te missen is zijn temperamentvolle Hoorntrio vol serene schoonheid en heetgebakerde passie.
Humoreske en Sloveense dans nr. 1 in g
Cecile Huijnen (viool) Hans Eijsackers (piano)

Herfstachtig genieten: Trio Bell'Arte met vleugel, viool en cello

vrijdag 28 november 2014, 20:00 uur
Noé Inui en Vassilis Varvaresos maakten in november 2013 al diepe indruk tijdens hun eerste recital in de Edesche Concertzaal. Dit zal zich zeker herhalen tijdens hun rentree, nu met cellist Benedikt Kloeckner aan hun zijde. Alle drie zijn ze regelmatig terugkerende gasten op de belangrijkste internationale kamermuziekpodia. Zo mogen Noé Inui en Benedikt Kloeckner grootheden als Martha Argerich, Karin Lechner en Leonidas Kavakos tot hun muzikale partners rekenen. Vassilis Varvaresos werd na een optreden in Carnegie Hall voor een solorecital in het Witte Huis ontboden. In de Edesche Concertzaal botvieren ze hun liefde voor kamermuziek met hartstochtelijke pianotrio's uit Midden-Europa. Op het programma staan werken van Volkmann, Rachmaninov en Dvorák. Bekijk het volledige programma op www.edescheconcertzaal.nl.
Pianotrio in f, op. 65
Noé Inui Vassilis Varvaresos Benedikt Kloeckner
  • I. Allegro ma non troppo
  • II. Allegro grazioso
  • III. Poco adagio
  • IV. Finale. Allegro con brio
Eerste kennismaking: Dvorák componeerde meesterlijke soloconcerten voor piano, viool en cello. In zijn Pianotrio combineert hij deze instrumenten tot een emotioneel en intense compositie. Teleurstelling over het geringe effect van zijn opera's, het overlijden van zijn moeder en de vriendschap met Brahms. Het is allemaal terug te horen in Dvoráks donkergetinte Pianotrio op. 65. Daarmee is het een van Dvoráks meest persoonlijke en diepst doorleefde composities.

Daniël Wayenberg and Friends: Daniël Wayenberg 85 jaar

zondag 23 november 2014, 15:00 uur
In oktober viert pianist Daniël Wayenberg zijn 85e verjaardag. Ongemerkt zal dat niet voorbij gaan. In Frankrijk neemt hij alvast een nieuwe cd op en in november komt hij voor een korte tour naar Nederland. Naast solist is Daniël Wayenberg ook samen te horen met drie van zijn beste muziekvrienden. Zo speelt hij vierhandig met de 18-jarige Martin Oei en begeleidt hij zijn favoriete zangers: mezzosopraan Yana Boukoff en bas-bariton Pieter Vis. Daarnaast zijn alle musici ook in wisselende samenstellingen te horen. Ze spelen werk van o.a. Brahms, Rachmaninov, Ravel en Gershwin. Bekijk het volledig programma op www.edescheconcertzaal.nl.
uit: Rusalka
Yana Boukoff Daniël Wayenberg
  • Aria aan de maan

Oude psalmen in een nieuw jasje - Nieuwe Nederlandse psalmcomposities

zondag 7 september 2014, 15:00 uur
De Psalmen zijn al duizenden jaren oud, maar nog altijd springlevend. Door de eeuwen heen hebben ze honderden componisten geïnspireerd tot de mooiste muziek. Wat is het geheim? Misschien wel omdat in de psalmen alle menselijke emoties voorkomen. Ze zijn wat dat betreft net zo rijk zijn als het leven zelf. Op verzoek van harmoniumspeler Dirk Luijmes hebben een aantal Nederlandse componisten (waaronder Jan Hage, Ad Wammes en Renske Vrolijk) verschillende psalmen in een nieuw jasje gestoken. Medewerking verleent sopraan Francine van der Heijden.
Bijbelse Liederen, op. 99
Francine van der Heijden sopraan Dirk Luijmes harmonium
  • De Heere is mijn herder
  • Heere! Nu zing ik U
Bijbelse Liederen, op. 99
Francine van der Heijden sopraan Dirk Luijmes harmonium
  • Hoor Heere, mijn gebed
  • Keer U tot mij
  • Zingt den Heere een nieuw lied