Kamermuziek '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '23/'24:
- Julian Steckel en Dmytro Choni - 25 mei 2024
Kamermuziek '24/'25
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '24/'25:
- Ella van Poucke en Caspar Vos - 21 september 2024
- Wiener Kammersymphonie - 5 oktober 2024
- Stephen Waarts en Elisabeth Brauß - 16 november 2024
- The String Soloists en Lisa Jacobs - 1 februari 2025
- The Trouts, Quirine Viersen en Nikola Meeuwsen - 15 februari 2025
- Caspar Vos, Niek Baar en Ella van Poucke - 5 april 2025
Programma
Dvorák - Trio voor twee violen en altviool, op. 74, 'Terzetto'
Brahms - Vioolsonate nr. 1 in G, op. 78, 'Regensonate'
Dvorák - Pianokwintet nr. 2 in A, op. 81
Maria Milstein
Niemand kan om violiste Maria Milstein heen. Ze won de belangrijke Nederlandse Muziekprijs en maakte als soliste bij het Radio Filharmonisch Orkest haar debuut in de Grote Zaal van Het Concertgebouw. Dit seizoen beleef je Maria Milstein als artist in residence van de Edesche Concertzaal. Speciaal voor het openingsconcert neemt ze een aantal goede vrienden mee: het Busch Trio en altviolist Miguel da Silva.
Busch Trio en Miguel da Silva
Over wat het Busch Trio en Miguel da Silva zo bijzonder maakt, vertelt Maria Milstein aan de Edesche Concertzaal: "Ze hebben een enorme fascinatie voor de muziekcultuur van de eerste helft van de twintigste eeuw. Om dicht in de buurt te komen van het klankbeeld van die tijd hebben ze veel oude opnames grijs gedraaid en spelen ze op darmsnaren.” Maar er is nóg iets bijzonders, want Mathieu van Bellen, violist van het Busch Trio en tevens partner van Maria Milstein, bespeelt de viool van de legendarische violist Adolf Busch zelf. Samen spelen ze enkele parels uit de kamermuziek, waaronder Brahms' 'Eerste Vioolsonate' en het 'Tweede Pianokwintet' van Brahms' pupil Antonín Dvorák.
Uitbundige Dvorák
Samen met violist Mathieu van Bellen en altviolist Miguel da Silva opent Maria Milstein het concert met Dvoráks vrolijke 'Terzetto'. Heerlijke muziek vol speelplezier. Dvorák schreef het stuk voor zijn vioolspelende buurman en diens leraar. Naar verluidt speelde Dvorák zelf de altvioolpartij tijdens genoeglijke muziekavondjes. Net zo uitbundig als het 'Terzetto' klinkt Dvoráks 'Tweede Pianokwintet'. Niemand minder dan Tsjaikovski maakte een van de uitvoeringen mee en schreef in zijn dagboek: "Ik vond de muziek beminnelijk. Ik hou van zijn pianokwintet!"
Maria Milstein over wat muziek voor haar betekent:
"Muziek maakt mij een rijker mens. Mijn leven draait om muziek, maar dat kan niet zonder anderen. Het is een heerlijke wereld om in te zijn, soms ook een idealistische wereld, omdat je met iets bezig bent waarvan je houdt. Muziek is iets wat ons iedere dag rijker en blijer maakt."
(Lees het interview met Maria Milstein.)
Brahms' Eerste Vioolsonate, op. 78
Vond Dvorák inspiratie in de Tsjechische volksmuziek, Brahms greep voor zijn 'Eerste Vioolsonate' terug op twee eerdere liederen die hij had geschreven. Aan één daarvan, 'Regenlied', dankt deze prachtige Vioolsonate zijn bijnaam: 'Regensonate'.
YouTube-tip
pianokwintet Vioolsonate Antonín Dvorák Johannes Brahms Regensonate Kamermuziek atist in residence viool altviool cello piano Nederlandse Muziekprijs Seizoen '18-'19 Terzetto Bösendorfer Imperial 290