Margreet Rietveld (sopraan) & Gerben Budding (orgel) - Widor, Vierne, Andriessen

Margreet Rietveld (sopraan) & Gerben Budding (orgel) - Widor, Vierne, Andriessen
Uitvoerenden: Margreet Rietveld Gerben Budding

 

Margreet Rietveld (sopraan) & Gerben Budding (orgel) - Widor, Vierne, Andriessen

Uit: Tien Orgelwerken
Gerben Budding (orgel)
  • VI. Hymne (voor Hendrik Andriessen)
  • VII. Aria (voor Wouter Paap)
Albert de Klerk schreef zijn Tien Orgelwerken tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. Elk stuk droeg hij op aan dierbare vrienden, onder wie Hendrik Andriessen, Wouter Paap en Jan Mul.
Magna res est amor
Gerben Budding (orgel) Margreet Rietveld (sopraan)
Hendrik Andriessen was afkomstig uit een traditioneel katholiek gezin. Voor zijn eerste serieuze composities vond hij inspiratie in teksten uit een van de beroemdste boeken uit de katholieke traditie: De navolging van Christus van Thomas a Kempis. 'Alma res est amor' is een van de teksten die Andriessen uit dat boek toonzette.
Uit: Tien Orgelwerken
Gerben Budding (orgel)
  • VIII. Interludium (voor den heer mevrouw A.P.L. Langendijk-Swarte)
  • IV. Toccata (voor Jan Mul)
Miroir de peine
Gerben Budding (orgel) Margreet Rietveld (sopraan)
  • I. Agonie au jardin
  • II. Flagellation
  • III. Couronnement d’épines
  • IV. Portement de croix
  • V. Crucifixion
In de liederencyclus Miroire de peine op tekst van Henri Ghéon staat het lijden van Jezus centraal, maar dan gezien door de ogen van zijn moeder Maria.
Improvisatie voor sopraan en orgel
Gerben Budding (orgel) Margreet Rietveld (sopraan)
Uit: Symfonie voor orgel nr. 1, op. 14
Gerben Budding (orgel)
  • I. Prélude
  • IV. Allegro vivace
  • VI. Final
Net als zijn leraar Charles-Marie Widor schreef Louis Vierne indrukwekkende orgelsymfonieën. Maar omdat deze werken uit meer delen bestaan dan een klassieke symfonie, hebben ze meer het karakter van een suite. Viernes Eerste Orgelsymfonie werd het bekendst van de zes. Niet in de laatste plaats dankzij de sprankelende 'Finale', die Vierne zíjn 'Marseillaise' noemde.
PAUZE
Ave Maria, op. 59
Gerben Budding (orgel) Margreet Rietveld (sopraan)
Widor werd vooral bekend met zijn orgelmuziek, maar hij schreef ook schitterende vocale stukken, waaronder een sereen Ave Maria.
Les Angélus, op. 57
Gerben Budding (orgel) Margreet Rietveld (sopraan)
  • I. Au matin
  • II. A midi
  • III. Au soir
Het angelusklokje luidde in rooms-katholieke gebieden drie keer per dag om de gelovigen tot het Angelusgebed op te roepen. De dichter Jehan Le Povremoyne liet zich in zijn gedicht Les Angélus door dit klokje inspireren. Louis Vierne zette dit gedicht in 1929 op muziek.
vrijdag 5 oktober 2018, 20:00 uur

Sopraan Margreet Rietveld en organist Gerben Budding laten verrassende verbanden horen tussen Nederlandse en Franse grootmeesters van het orgel en het lied. Geniet van Andriessens meesterwerken ‘Miroir de Peine’ en ‘Magna res est amor’. Ook staan Widors serene ‘Ave Maria’ en ‘Les Angélus’ van Louis Vierne op het programma.

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
vrijdag 5 oktober 2018, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, een prachtige Bösendorfer Imperial concertvleugel en de allerbeste musici. Nu ook met hoogwaardige live uitzendingen. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Gratis koffie/drankjes/pauzehapjes;
  • Gratis garderobe;
  • Gratis luxe programmamagazine;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • ECLive! Beluister het concert na afloop opnieuw in hoge kwaliteit (bij geselecteerde concerten);
  • Geniet van het Edesche Concertzaal Diner bij het naastgelegen sfeervolle restaurant Buitenzorg;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL Tickets;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer