Ronald Brautigam (piano) & Christian Poltéra (cello) - Beethoven en Saint-Saëns - Cellosonates

Ronald Brautigam (piano) & Christian Poltéra (cello) - Beethoven en Saint-Saëns - Cellosonates

Een greep uit het programma:

Beethoven - Cellosonate nr. 3, op. 69

Saint-Saëns - Cellosonate nr. 1, op. 32

Dean - Huntington Eulogy


De cello zingt, spreekt, buldert en zucht

"Toen ik met celloles begon, werd ik verliefd op het instrument, omdat het op een stem leek; mijn stem." Het is een van de beroemde uitspraken van meestercellist Mstislav Rostropovich. Geen enkel instrument komt zo dicht in de buurt van de menselijke stem als de cello. In adembenemende stukken van Beethoven, Saint-Saëns en Brett Dean laat Christian Poltéra zijn Stradivatorius-cello zingen, spreken, bulderen en zuchten.


Christian Poltéra over zijn bijzondere cello:
"Je kunt deze cello niets opleggen. Je kunt geen klanken forceren, je moet de eigen stem van het instrument respecteren en daarbinnen zoeken naar kleuren. Als je de stem volgt, ontdek je magie in de klank, een verbluffende rijkheid en helderheid. Alle vioolbouwers proberen dat te bereiken, maar het lukt ze niet."
(Lees het interview met Christian Poltéra.)

Christian Poltéra

Beleef in Christian Poltéra een van de belangrijkste cellisten van zijn generatie. Amper zeventien jaar oud nam zijn carrière al een enorme vlucht toen hij meestercellist Yo-Yo Ma mocht vervangen in Dvoráks 'Celloconcert'. Sindsdien verovert Christian Poltéra de internationale concertpodia met zijn fenomenale spel. In pianist Ronald Brautigam vindt hij een ideale partner en regelmatig vormen de twee een spraakmakend duo.


Ronald Brautigam

Ronald Brautigam heeft in zijn inmiddels dertigjarige carrière vele succesvolle paden bewandeld. Hij is gevierd pianist op de moderne vleugel én de fortepiano en speelt even gemakkelijk Mozart als Stravinski. Zijn Beethoven-opnames werden in de pers zelfs uitgeroepen tot de nieuwe standaard. Ook de imposante Bösendorfer Imperial van de Edesche Concertzaal heeft voor hem geen geheimen meer. “Ik heb zelf jarenlang een Bösendorfer gehad", vertelt hij in een interview.


Beethoven en de cello

Om overtuigend voor cello te kunnen componeren moet je van goede huize komen. Beethoven was na Bach een van de eersten die serieuze solowerken voor de cello schreef. In zijn 'Derde Cellosonate' zijn cello en piano gelijkwaardige partners. Sterker nog, de sonate begint zelfs met een zangerige solo voor de cello. Maar Beethoven had nog meer in zijn mars. Al zijn verbeeldingskracht stopte de componist in zijn 'Vijfde Cellosonate', zijn laatste. Dit meesterwerk eindigt met een bloedstollende fuga. Meer verweven kunnen cello en piano niet zijn!


De eerste Franse cellosonate

Ook Camille Saint-Saëns schreef met zijn 'Eerste Cellosonate' geschiedenis. Na de Frans-Duitse oorlog van 1870-71 richtte Saint-Saëns met een aantal collega-componisten de 'Société Nationale de Musique' op; een beweging die vooral de Franse muziek wilde bevorderen en bevrijden van de overheersende invloed van vooral Wagners (Duitse) muziek. Als eerste wapenfeit van de 'Société' componeerde Saint-Saëns zijn 'Eerste Cellosonate', wat hem betreft de eerste Franse cellosonate.


Muziek vanuit 'Down Under'

Behalve van Beethovens muziek zijn Ronald Brautigam en Christian Poltéra ook pleitbezorger van nieuw gecomponeerde muziek. Zo schreef de Schotse componiste Sally Beamish een pianoconcert speciaal voor Ronald Brautigam. In de Edesche Concertzaal brengen Brautigam en Christian Poltéra het stuk 'Huntington Eulogy' van de Australische componist Brett Dean. Suggestieve muziek die de betoverende natuur van New South Wales schildert.


YouTube-Tip


Ludwig van Beethoven Brett Dean Camille Saint-Saëns cello piano Bösendorfer Imperial 290 Cellosonates Seizoen '18-'19 Modern hedendaagse muziek Kamermuziek duo Nederlandse Muziekprijs
zaterdag 6 oktober 2018, 20:00 uur

Ronald Brautigam heeft iets met Beethoven. Samen met de wereldberoemde cellist Christian Poltéra stort hij zich op Beethovens 'Derde' en 'Vijfde Cellosonate'. Beethoven was een van de eersten die solostukken voor de cello componeerde. Camille Saint-Saëns was net zo vernieuwend als Beethoven. Hij ging met zijn 'Eerste Cellosonate' op zoek naar de wortels van de Franse kamermuziek. De Australische componist Brett Dean bevindt zich met deze vooruitstrevende componisten in uitstekend gezelschap. In zijn stuk 'Huntington Eulogy' beleef je de cello van 'down under'.

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
zaterdag 6 oktober 2018, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal, dé concertzaal op de Veluwe. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, één van de mooiste concertvleugels van Nederland met de allerbeste musici. Vanaf een uur voor aanvang van het concert bent u welkom in de Edesche Concertzaal, voor bijvoorbeeld een kopje koffie vooraf. Let op: tijdens de uitvoering verlenen wij geen toegang tot de concertzaal. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Gratis koffie/drankjes/pauzehapjes;
  • Gratis garderobe;
  • Gratis luxe programmamagazine;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • ECLive! Beluister het concert na afloop opnieuw in hoge kwaliteit (bij geselecteerde concerten);
  • Geniet van het Edesche Concertzaal Diner bij het naastgelegen sfeervolle restaurant Buitenzorg;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL Tickets;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer