Nieuwe registers! Belevingsconcert met premières voor cello, piano en orgel

Nieuwe registers! Belevingsconcert met premières voor cello, piano en orgel
Uitvoerenden: Doris Hochscheid Frans van Ruth Gonny van der Maten

 

Nieuwe registers! Belevingsconcert met premières voor cello, piano en orgel

Uit: Cellosuite nr. 3 in C, BWV 1009
Doris Hochscheid (cello)
  • IV. Sarabande
Bachs cellosuites bestaan uit een reeks opeenvolgende dansen, voorafgegaan door een 'Prelude'. Hoewel Bach zijn suites niet bedoelde om op te dansen, bleven veel karakteristieken van de oorspronkelijke dansen bewaard. De 'Sarabande' is een dans van Mexicaanse oorsprong, die door Spaanse kolonisten in Europa werd geïntroduceerd. In de cellosuites van Bach vormt de 'Sarabande' het emotionele middelpunt. Qua impact kun je het vergelijken met het langzame deel uit een sonate.
Uit: Four Biblical Songs
Gonny van der Maten (orgel)
  • II. Dance of the Shulamite
De Tsjechische componist Petr Eben liet zich in zijn Four Biblical Dances inspireren door vier passages uit de Bijbel waarin wordt gedanst. Met 'De dans van de Sulammitische' schildert Eben de liefdesdans van de bruid uit het boek Hooglied.
Uit: Quatuor pour la fin du temps
Frans van Ruth (piano) Doris Hochscheid (cello)
  • V. Louange à l'éternité de Jésus
‘Louange à l'Éternité de Jésus’ is het vijfde deel uit Olivier Messiaens Quatuor pour la fin du temps dat hij componeerde tijdens krijgsgevangenschap in een Pools kamp gedurende de winter van 1940-41. Messiaen moest het als geïnterneerde doen met wat er voorhanden was: een klarinet, een viool, een cello en een krakkemikkige piano. ‘Louange à l'Éternité de Jésus’ wordt vaak afzonderlijk uitgevoerd. De muziek voor dit stuk nam Messiaen over uit een eerdere compositie: 'Oraison’ uit Fête des belles eaux.
Conflari
Frans van Ruth (piano) Gonny van der Maten (orgel) Doris Hochscheid (cello)
"Een werk van buitenaardse schoonheid met veel hoge fluittonen op de cello, die op wonderbaarlijke wijze met het orgel mengen en met de piano contrasteren." Deze woorden schrijft Doris Hochscheid over het nieuwe stuk van Rick van Veldhuizen. De titel Conflari is met zorg gekozen, want de klank van cello, piano en orgel smelt in dit stuk samen. Behalve een mooi stuk is Conflari ook een theatrale compositie. Frans van Ruth en Gonny van der Maten spelen niet alleen, vanaf hun 'vaste' plek zingen ze elkaar ook toe. Doris verplaatst zich met haar cello door de zaal en is op die manier een verbindende schakel tussen orgel en vleugel.
PAUZE
Humoresque, op. 92
Gonny van der Maten (orgel) Doris Hochscheid (cello)
Hoewel geen dansmuziek in strikte zin, doet de lichtvoetigheid van Joseph Jongens Humoresque heel dansant aan. Jongen schreef het stuk voor cellovirtuoos Maurice Dambois. Samen speelden ze de wereldpremière tijdens een duoconcert in 1930. Wie de beroemde orgeltoccata van Charles-Marie Widor kent, herkent vast de puntige ritmes in de orgelpartij.
Uit: Sechs Studien in kanonischer Form, op. 56
Gonny van der Maten (orgel)
  • III. Andantino
  • V. Nicht zu schnell
In het voorjaar en de zomer van het jaar 1845 componeerde Robert Schumann een reeks stukken voor de pedaalvleugel. Juist in deze periode maakte Schumann ook uitgebreid studie van Bachs fuga's. Het resultaat daarvan klinkt duidelijk door in deze Studien in kanonischer Form, op. 56.
Uit: Suite populaire espangnole
Frans van Ruth (piano) Doris Hochscheid (cello)
  • V. Asturiana
  • VI. Polo
Vlak voordat Manuel de Falla in 1914 Parijs verliet om terug te keren naar Spanje, voltooide hij zijn Siete canciones populares españoles. Violist Paul Kochanski bewerkte zes van deze liederen voor viool en piano. Het bekendst werden de laatste twee deeltjes: 'Asturiana' en 'Polo'. 'Asturiana' is een klaagzang uit Noord-Spanje, gespeeld op gedempte snaren. 'Polo' componeerde De Falla in de stijl van een volksdans met knipogen naar de flamenco. Dat deze stukken ook prima op cello klinken bewijst Doris Hochscheid met dit arrangement door Maurice Maréchal 1876-1946 ).
Suite voor cello, piano en orgel, 'DFG'
Frans van Ruth (piano) Gonny van der Maten (orgel) Doris Hochscheid (cello)
  • I. Prelude
  • II. Andante
  • III. Toccatina
  • IV. Postlude
Wouter van Belle liet zich voor zijn Suite DFG inspireren door minimal music-achtige muziek en gebruikt daarbij verschillende Zuid-Amerikaanse dansritmes. Dat geeft zijn muziek een jazzy en dansant karakter. Behalve dat de letters 'DFG' notennamen zijn, verwijzen de ze ook naar de namen Doris, Frans en Gonny, voor wie Wouter zijn Suite DFG schreef.
vrijdag 8 maart 2019, 20:00 uur

Zelden kom je cello, piano en orgel tegen binnen één concert. Celliste Doris Hochscheid, pianist Frans van Ruth en organiste Gonny van der Maten zijn zo enthousiast over deze combinatie, dat ze er speciaal muziek voor lieten componeren. Op vrijdag 8 maart klinken twee nieuwe stukken van Wouter van Belle en Rick van Veldhuizen voor het eerst. Maak deze unieke gebeurtenis mee in de Edesche Concertzaal. Ook staat muziek van Bach, Schumann, De Falla en Messiaen op het programma. Ervaar hoe mooi de Bösendorfer Imperial, het Ypma-orgel en de cello samen klinken.

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
vrijdag 8 maart 2019, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, een prachtige Bösendorfer Imperial concertvleugel en de allerbeste musici. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Koffie, drankjes inbegrepen;
  • Garderobe inbegrepen;
  • Luxe programmamagazine inbegrepen;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet;
  • Op een bezoek aan de Edesche Concertzaal zijn de algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD van toepassing.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer