Kamermuziek '24/'25
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '24/'25:
- The String Soloists and Lisa Jacobs - 1 February 2025
- The Trouts, Sacha Witteveen, Hawijch Elders, Quirine Viersen, Nikola Meeuwsen, and Floor le Coultre - 15 February 2025
- Caspar Vos, Niek Baar, and Ella van Poucke - 5 April 2025
Een greep uit het programma
Beethoven - Vioolsonate nr. 3, op. 12, nr. 3
Bartók - Vioolsonate nr. 1
Sjostakovitsj - 24 Preludes (sel.)
Liza Ferschtman en Roman Rabinovich
In rap tempo veroveren violiste Liza Ferschtman en pianist Roman Rabinovich de internationale concertpodia. "Een schitterende combinatie", noemde de Britse kwaliteitskrant The Independent dit koningskoppel. "Ferschtmans grip op textuur en kleur is buitengewoon, terwijl Rabinovich met zijn verfijnde spel de meest subtiele stemmingsveranderingen in de muziek weet te vatten." Dat zit dus wel snor in de van temperament doortrokken vioolwerken van Beethoven, Bartók en Sjostakovitsj!
Tegendraadse Beethoven
Als er één ding is waar Beethoven en Bartók geen rekening mee hielden, dan waren het de conventies van hun tijd. Beethoven lapte wat dat betreft de verwachtingen van zijn publiek graag aan zijn laars. Waar de toenmalige luisteraars vooral gewend waren aan onderhoudende wijsjes, gaat het er in Beethovens 'Derde Vioolsonate' heel anders aan toe. Grillige contrasten en tegendraadse ritmes geven dit meesterwerk zijn karakteristieke glans. Robert Schumann moet dat ook hebben ingezien toen hij dit stuk in 1836 een hemelse "zonnebloem" noemde.
Bartóks robuuste volksdansen
Bartók doet er met zijn 'Eerste Vioolsonate' zo mogelijk nog een schepje bovenop. Zijn bij Beethoven viool en piano min of meer gelijkwaardige partners, bij Bartók lijken de musici ieder hun eigen weg te gaan. Als geen ander weten Liza Ferschtman en Roman Rabinovich Bartóks opwindende klankweefsels tot een bevredigende eenheid te smeden, zoals in de opzwepende dansfinale waarin Hongaarse en Roemeense volksmuziek om de voorrang strijden.
In de tijd van Beethoven had een 'vioolsonate' een hoofdrol voor de piano, en speelde de viool slechts af en toe een solopassage, bedoeld voor geoefende amateurs.
Beethoven gooide dit principe rigoreus overboord; in zijn Derde Vioolsonate treden piano en viool als gelijkwaardige partners voor het voetlicht. Beethoven maakte van de vioolsonate een serieuze aangelegenheid.
Lees de uitgebreide verdieping bij dit programma.
YouTube-Tip
Vioolsonate viool piano Bösendorfer Imperial 290 Béla Bartók Dmitri Sjostakovitsj Dmitri Shostakovich Shostakovich Ludwig van Beethoven Preludes Kamermuziek Delft Chamber Music Festival Seizoen '18-'19 Wereldpianisten