Bachs Vioolsonates - Judith Steenbrink (viool) en Tineke Steenbrink (klavecimbel)

Bachs Vioolsonates - Judith Steenbrink (viool) en Tineke Steenbrink (klavecimbel)
Uitvoerenden: Tineke Steenbrink Judith Steenbrink

 

Bachs Vioolsonates - Judith Steenbrink (viool) en Tineke Steenbrink (klavecimbel)

Sonate voor klavecimbel en viool, nr. 1 in b, BWV 1014
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
  • I. Adagio
  • II. Allegro
  • III. Andante
  • IV. Allegro
Bachs Vioolsonates BWV 1014 en BWV 1018 zijn elk vierdelige stukken met opeenvolgend een langzaam, een snel, een langzaam en tot slot weer een snel deel. Deze vorm wordt ook wel 'sonata a chiesa' (kerksonate) genoemd. Bach schreef ze tussen 1720 en 1723 toen hij kapelmeester was aan het hof van Köthen.
Sonate in d
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
  • I. Adagio
  • II. Allegro
  • III. Largo
  • IV. Vivace
Lange tijd dachten muziekgeleerden dat deze vioolsonate van Johann Sebastian Bach was. Het stuk kreeg zelfs een eigen nummer in de werkenlijst van vader Bach (BWV 1036). Driekwart eeuw geleden werd het mysterie opgelost. Carl Philipp Emanuel schreef deze sonate samen met zijn vader. Vandaar dat het stuk nog zo barok klinkt. Later maakte Carl Philipp Emanuel er een triosonate van voor fluit en viool. Judith en Tineke spelen de originele versie.
Sonate voor viool en b.c. nr. 11 in Bes
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
PAUZE
Fantasie in a, BWV 922
Tineke Steenbrink (klavecimbel)
Hoelang kun je iets herhalen zonder dat het saai wordt? Bach laat je het ervaren in deze adembenemende fantasie. Eén bepaald motiefje komt steeds terug, maar door Bachs onuitputtelijke variatiekunst klinkt het steeds anders. Herhaling is de kracht van de reclame. Dat wisten zelfs de oude Romeinen al. Redenaar Cicero stelde dat herhaling “een diepe indruk op de luisteraar” maakt, “alsof een wapen herhaaldelijk hetzelfde lichaamsdeel treft”.
Sonate voor viool en b.c. in G, TWV 41: G1
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
  • I. largo
  • II. Allegro
  • III. Adagio
  • IV. Allegro
Sonate voor viool en basso continuo in G, BWV 1021
Tineke Steenbrink (klavecimbel) Judith Steenbrink (viool)
  • I. Adagio
  • II. Vivace
  • III. Largo
  • IV. Presto
Anders dan de beroemde Vioolsonates BWV 1014-1019 schreef Bach deze sonate voor viool en basso continuo. Alleen de viool- en baspartij zijn uitgeschreven. Met cijfers die Bach onder de baspartij noteerde vult de klavecimbelspeler zelf de begeleidingspartij in. Tijdens de barok was dit gebruikelijk. Vermoedelijk schreef Bach deze vioolsonate toen hij in Cöthen en Weimar werkte (1715-1720).
zaterdag 24 april 2021, 20:00 uur

Bach zou Bach niet zijn als hij ook de vioolsonate niet tot iets bijzonders maakte. Bach gaf in zijn vioolsonates het klavecimbel een zelfstandige partij. Daarmee zijn viool en klavecimbel gelijkwaardig aan elkaar. Als doorgewinterde Bach-specialisten van het ensemble Holland Baroque nemen Judith en Tineke je mee op een spectaculaire tocht door Bachs halsbrekende vioolsonates.

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
zaterdag 24 april 2021, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, een prachtige Bösendorfer Imperial concertvleugel en de allerbeste musici. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Koffie, drankjes inbegrepen;
  • Garderobe inbegrepen;
  • Luxe programmamagazine inbegrepen;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet;
  • Op een bezoek aan de Edesche Concertzaal zijn de algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD van toepassing.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer