Kamermuziek '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '23/'24:
- Isabelle van Keulen und Aleksandar Madzar - 28 Oktober 2023
- Van Baerle Trio, Hannes Minnaar, Maria Milstein und Gideon den Herder - 4 November 2023
- Katona Twins - 11 November 2023
- Julian Steckel und Dmytro Choni - 25 November 2023
- Lavinia Meijer - 20 Januar 2024
- Calefax Rietkwintet - 10 Februar 2024
- Pianokwartet Corneille, Vassilis Varvaresos, Noé Inui, Daniel Palmizio und Ella van Poucke - 6 April 2024
- Josef Spacek und Dmytro Choni - 13 April 2024
Programma:
Tsjaikovski - Pianotrio in a, op. 50
Schumann - Fantasiestücke, op. 88
Arenski - Pianotrio nr. 1 in d, op. 32
Sitkovetsky Trio
Violiste Alexander Sitkovetsky en pianiste Wu Qian studeerden allebei aan de prestigieuze Yehudi Menuhin School. Toen ze elkaar daar in 2007 voor het eerst ontmoetten, klikte het zo goed dat ze besloten een pianotrio op te richten. De eerste jaren speelden met telkens een andere cellist, maar sinds 2019 is Isang Enders vast lid van het ensemble. De Edesche Concertzaal is voor hem overigens bekend terrein. Isang was namelijk een van de gastmusici tijdens de artist in residency van Severin von Eckardstein.Tsjaikovski en Arenski
Het Sitkovetsky Trio brengt met pianotrio's van Tsjaikovski en Arenski twee van de mooiste kamermuziekwerken uit Rusland naar de Edesche Concertzaal. Meeslepende melodieën, heftige emoties: het klinkt allemaal door in de muziek die Tsjaikovski en Arenski componeerden voor de prachtige combinatie van piano, viool en cello. Tsjaikovski droeg zijn Pianotrio op aan vriend en pianist Nikolaj Rubinstein. 'Ter herinnering aan een groot artiest' schreef hij erboven. En Arenski? Hij schreef zijn Pianotrio ter nagedachtenis aan Karl Davydov, een van de beroemdste cellisten van zijn tijd. Geen wonder dat in dit stuk niet de piano, maar juist de cello de hoofdrol speelt.Fantasievolle Schumann
Dromen, sprookjes en fantasiewerelden. Het zijn slechts een aantal inspiratiebronnen voor Robert Schumann. Als een ware toondichter weet hij iedere sfeer en emotie in klank te vatten. Veel van zijn composities dragen titels als 'Märchenbilder' (Sprookjesbeelden) en 'Fantasiestücke' (Fantasiestukken). Het werk aan de Fantasiestücke, op. 88 (1850) kostte Schumann veel hoofdbrekens. Acht jaar schaafde Schumann eraan, maar het resultaat is verbluffend. Net als bij een droom of fantasiebeeld gaat de muziek alle kanten op. Toch houdt Schumann grip op het geheel. Een telkens terugkerend marsritme houdt alles bij elkaar.YouTube-Tip
Pianotrio Kamermuziek viool altviool cello Tsjaikovski Arenski Arensky Tchaikovsky Schumann Fantasiestücke Seizoen '20-'21