Kamermuziek '24/'25
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '24/'25:
- Stephen Waarts en Elisabeth Brauß - 16 november 2024
- The String Soloists en Lisa Jacobs - 1 februari 2025
- The Trouts, Sacha Witteveen, Hawijch Elders, Quirine Viersen, Nikola Meeuwsen en Dana Zemtsov - 15 februari 2025
- Caspar Vos, Niek Baar en Ella van Poucke - 5 april 2025
Een greep uit het programma:
Schubert - Fantasie in C, D 934 Ravel - Vioolsonate nr. 1 (1898) Prokofjev - Vioolsonate nr. 1, op. 80Severin von Eckardstein
Muziektijdschrift Crescendo schrijft over Severin von Eckardstein: "Het fascinerende aan deze pianist is: alles lijkt eenvoudig wanneer hij speelt. Dit gaat veel verder dan technische beheersing: Severin von Eckardstein heeft iets dat niet geleerd kan worden. Muziek is zijn natuur, en de piano is het instrument waarmee hij communiceert." In de Duitse stervioliste Sophia Jaffé vindt Severin zijn muzikale evenknie. Zij is net als Severin prijswinnaar van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. Samen beluister je deze topmusici met vioolsonates van Schubert, Ravel en Prokofjev.Ravels meesterproef
De stukken die Severin samen met violiste Sophia Jaffé heeft uitgekozen, laten alle ruimte voor tomeloze musiceervreugde. Misschien wel omdat de muziek van Schubert, Prokofjev en Ravel zoveel diepere lagen hebben. Neem Ravels Eerste Vioolsonate (1897). Hij schreef het stuk toen hij nog student was aan het Conservatorium van Parijs. Ondanks het conventionele karakter zoekt Ravel voortdurende de grenzen op. Alles wat zijn latere muziek kenmerkt, zit er al in.Prokofjevs oorlogssonate
Prokofjev begon zijn 'Eerste Vioolsonate', op. 80 in 1938. Op dat moment werd de Sovjet-Unie geteisterd door de culturele zuiveringen onder Jozef Stalin en verdwenen veel van Prokofjevs vrienden en collega’s naar de werkkampen van de goelag. Het werk aan deze vioolsonate kostte Prokofjev veel moeite. Pas acht jaar later, in 1946, voltooide hij het werk. Prokofjev onderkende het sombere karakter van het werk en omschreef passages in het eerste en laatste deel als "de wind die over een begraafplaats waait”.De Fantasie van Schubert
Franz Schubert voltooide zijn Fantasie voor viool en piano amper een jaar voor zijn dood en was zijn laatste stuk voor deze instrumentencombinatie. Zoals in zoveel andere instrumentale muziek, verwijst Schubert ook hier naar zijn liederen. Het langzame middendeel bestaat uit een reeks variaties over zijn lied 'Sei mir gegrüßt'. Weinig van Schuberts stukken vragen speltechnisch zoveel van de musici als deze fantasie. Pianist Nikolai Lugansky vertelt erover: "Deze Fantasie van Schubert is de moeilijkste muziek ooit geschreven voor de piano. Moeilijker dan alle concerti van Rachmaninov bij elkaar."YouTube-Tip
Kamermuziek viool piano vleugel Bösendorfer Imperial meesterpianisten seizoen '21-'22