Een greep uit het programma:
Elisabeth Brauß: "Ik verheug me op de gesprekken met de mensen in de zaal, met kinderen en conservatoriumstudenten. Ik sta voor alles open wat de muziek dichterbij brengt!" Voor wat betreft haar programma's streeft Elisabeth net als in haar persoonlijke leven naar lange lijnen. "Muziekstukken en stijlen zijn geen geïsoleerde eilanden. Alles staat in verbinding met elkaar."
(Lees het interview met Elisabeth Brauß.)
Elisabeth Brauß
Elisabeth Brauß zet hoog in tijdens het eerste concert van haar artist in residency. Met muziek van Bach, Beethoven, Mendelssohn, Liszt en Hindemith trakteert de pianiste op een even divers als smaakvol programma. Het is Elisabeths handelsmerk om allerlei muziekstijlen en -sferen met elkaar te verbinden. Haar innemende persoonlijkheid lijkt volledig samen te vallen met haar warme en verfijnde spel. Geen wonder dat de BBC haar in 2018 (samen met onder meer Anastasia Kobekina) uitriep tot New Generation Artist. Bovendien ontving Elisabeth in 2021 de prestigieuze Terence Judd-Hallé Award van het Britse Hallé Orchestra.
Soundbite:"Brauß ademt met haar piano, ze houdt van haar instrument, zacht en dromerig bespeelt ze de toetsen. Wat een luisterervaring! Alles is klank." (Nürtinger Zeitung)
Bach en Mendelssohn
Bachs meesterlijke klavierversie van het hoboconcert van Alessandro Marcello vormt de opmaat tot Mendelssohns ontwapende Variations sérieuses. Het stuk was al direct een publiekslieveling en werd door menig pianist in de armen gesloten. "Ik speel de Variations sérieuses keer op keer en telkens ben ik ondersteboven door de schoonheid ervan", aldus Beethovens tijdgenoot en pianist Ignaz Moscheles.
Hindemiths eerbetoon aan Schumann
Paul Hindemiths pianobundel 'In einer Nacht…Träume und Erlebnisse' klinkt als een hommage aan Mendelssohns evenknie van de romantiek: Robert Schumann. Met veertien korte stukken schildert Hindemith verschillende facetten van de nacht. Van zachtjes wiegende bomen voor het slaapkamerraam, tot nerveuze koortsdromen.
Beethoven en Liszts Dante-Sonate
In het tweede deel van het programma voert Elisabeth Brauß je langs twee unieke pianosonates van Beethoven en Liszt. Ieder op hun eigen manier rekenen ze af met het strakke keurslijf van de klassieke pianosonate. In zijn laatste drie pianosonates liet Beethoven de 'regels' steeds verder los om alle ruimte te geven aan de vrije expressie. Liszt maakte daar dankbaar gebruik van in zijn eigen Dante-Sonate. Hij noemde het stuk zelfs 'Quasi una fantasia', want alle secties gaan naadloos in elkaar over. Vanuit de duistere begintonen, die verwijzen naar de hel in Dante's 'De goddelijke komedie', eindigt het stuk in de hemel met stralende koraalklanken. Een adembenemend slot van een recital waarin alles met elkaar in verbinding staat!
YouTube-Tip
Bestel serie 'De keuze van Elisabeth Brauß '22/'23' Bestel serie 'Wereldpianisten '22/'23' Bestel serie 'Passe Partout '22/'23'
Wereldpianisten Hindemith Mendelssohn piano Bach Sonate Marcello Bösendorfer Imperial 290 Beethoven Franz Liszt Liszt artist in resicence seizoen '22-'23 Variations sérieuses Dante-Sonate