Noa Wildschut (viool) en Elisabeth Brauß (piano) - Brahms, Liszt en Ravel - Artist in residence

Noa Wildschut (viool) en Elisabeth Brauß (piano) - Brahms, Liszt en Ravel - Artist in residence
Uitvoerenden: Elisabeth Brauß Noa Wildschut

 

Noa Wildschut (viool) en Elisabeth Brauß (piano) - Brahms, Liszt en Ravel - Artist in residence

Vioolsonate
Elisabeth Brauß (piano) Noa Wildschut (viool)
  • I. Allegro con fuoco
  • II. Intermezzo
  • III. Presto tragico
Poulenc had weinig op met solostrijkers, zo vertelde hij ooit. Toch schreef hij met deze Vioolsonate een van zijn meest intense composities, die hij opdroeg aan de vermoorde Spaanse dichter Federico García Lorca. De dramatische climax in het laatste deel - presto tragico - lijkt letterlijk te verwijzen naar Lorca’s executie.
Vioolsonate nr. 2, 1927
Elisabeth Brauß (piano) Noa Wildschut (viool)
  • I. Allegretto
  • II. Blues. Moderato
  • III. Perpetuum mobile. Allegro
George Gershwin had in 1924 met zijn Rhapsody in Blue al een brug geslagen tussen de Amerikaanse jazz en klassieke muziek. Drie jaar later deed Ravel hetzelfde met zijn Vioolsonate. Het langzame middendeel noemde Ravel 'Blues'.
PAUZE
Roemeense volksdansen, arr.
Elisabeth Brauß (piano) Noa Wildschut (viool)
  • I. Allegro moderato
  • II. Allegro
  • III. Andante
  • IV. Moderato
  • V. Allegro
  • VI. Allegro
De in Nederland wonende Hongaarse violist Zoltán Székely maakte deze prachtige versie van de Roemeense Dansen voor viool en piano. Samen met Bartók speelde hij de wereldpremière in het Arnhemse Musis Sacrum.
La leggiereza
Elisabeth Brauß (piano)
Naar het Nederlands vertaald betekent La leggeriezza zoveel als 'De lichtheid'. En dat is precies wat deze etude van Liszt zo uitdagend maakt. Ondanks alle technische moeilijkheden moet het stuk zo licht mogelijk klinken.
Ménétrier
Noa Wildschut (viool)
Georges Enescu hoorde als driejarige een Roemeense straatviolist spelen. Het maakte op hem zoveel indruk, dat hij deze herinnering jaren later als uitgangspunt nam voor Ménétrier.
Hongaarse dansen (sel.)
Elisabeth Brauß (piano) Noa Wildschut (viool)
Net als Liszt deed in zijn Hongaarse rapsodieën, verwerkte ook Brahms muziek van de Roma in zijn Hongaarse dansen. Het leverde Brahms een van zijn bekendste composities op.
zaterdag 4 februari 2023, 20:00 uur

Sommige musici lijken voorbestemd voor elkaar, zo goed voelen ze elkaar aan op het podium. Dat geldt zeker voor stervioliste Noa Wildschut en pianiste (en artist in residence) Elisabeth Brauß. "Een fantastische ervaring", zo omschrijft Elisabeth haar samenwerking met Wildschut. Met onder meer de Hongaarse Dansen van Brahms en Ravels Tweede Vioolsonate (die met de beroemde 'Blues') sporen ze elkaar aan en dagen ze elkaar uit. De uitkomst staat bij voorbaat vast: adembenemend spel op het scherpst van de snede.

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
zaterdag 4 februari 2023, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, een prachtige Bösendorfer Imperial concertvleugel en de allerbeste musici. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Koffie, drankjes inbegrepen;
  • Garderobe inbegrepen;
  • Luxe programmamagazine inbegrepen;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet;
  • Op een bezoek aan de Edesche Concertzaal zijn de algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD van toepassing.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer