Kamermuziek '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '23/'24:
- Julian Steckel en Dmytro Choni - 25 mei 2024
Kamermuziek '24/'25
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '24/'25:
- Ella van Poucke en Caspar Vos - 21 september 2024
- Wiener Kammersymphonie - 5 oktober 2024
- Stephen Waarts en Elisabeth Brauß - 16 november 2024
- The String Soloists en Lisa Jacobs - 1 februari 2025
- The Trouts, Quirine Viersen en Nikola Meeuwsen - 15 februari 2025
- Caspar Vos, Niek Baar en Ella van Poucke - 5 april 2025
Schuberts Forellenkwartet, een Romantisch meesterwerk
Het concert opent met twee vioolsonates van Schubert, gevolgd door een van de meesterwerken uit de kamermuziek: het Forellenkwintet. 'In ‘n sprankelhelder beekje - daar schoot, gewiekst en snel - als een pijl door het blanke kreekje - de jolige forel' Zo begint een van Schuberts meest geliefde liederen, 'Die Forelle'. Ook in zijn tijd was het een regelrechte tophit die overal werd gezongen. Het werd zelfs zo populair dat een van Schuberts bewonderaars bij hem een pianokwintet bestelde, waarin de melodie van 'Die Forelle' verwerkt moest zijn. Zie hier de ontstaansgeschiedenis van het Forellenkwintet in een notendop. En er is nog iets bijzonders aan het stuk. Ook op verzoek componeerde Schubert het voor piano, viool, altviool, cello en contrabas. Deze combinatie van instrumenten is zeldzaam en geeft dankzij de contrabas een bijzondere klank aan het werk.
Vioolsonate D 384
De twee vioolsonates op het programma componeerde Schubert één jaar na elkaar. De eerste D 384 (1816) maakt onderdeel uit van een set van drie Vioolsonates. Hierin staat Schubert nog duidelijk in de traditie van Mozart, waarbij de viool voornamelijk als begeleidingsinstrument fungeert. In het zangerige langzame middendeel daarentegen horen we duidelijk Schuberts kwaliteiten als liedcomponist.
Vioolsonate D 574
De Vioolsonate D 574 (1817) is van een andere orde dan zijn drie voorgangers uit 1816. Hierin klinkt Beethovens model van de vioolsonate door. Piano en viool zijn gelijkwaardige partners geworden. Luister maar eens naar de dialoog in het openingsdeel tussen de viool en de linkerhand van de piano. Geen wonder dat het stuk na Schuberts dood de geschiedenis inging als 'Duo'.Marlene Hemmer
Violiste Marlene Hemmer is seizoen 2014-15 'artist in residence' van de Edesche Concertzaal. Op haar vierde begon ze met vioolspelen en al direct ging het heel snel met haar carrière. Ze werd toegelaten tot de Jong Talent Opleiding van het Utrechts Conservatorium, studeerde in het buitenland en rondde haar studie aan het Conservatorium van Utrecht cum laude (10 met onderscheiding). In 2014 werd ze concertmeester van het Noord Nederlands Orkest. Ze bespeelt een viool gebouwd door Giovanni Battista Guagdagnini (1764), ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Jochem Geene
Beluister hier de beroemde variaties over Die Forelle:
piano Bösendorfer Imperial 290 viool cello altviool contrabas Kamermuziek Franz Schubert Vioolsonate D 384 Forellenkwintet D 667 pianokwintet Vioolsonate D 574