Programma
Mozart - Pianosonate in D, KV 311
Schumann - Symphonische Etüden, op. 13
Debussy - Préludes (sel.)
Rameau - Le rappel des oiseaux, Egyptienne
Anna Tsybuleva
Franse fijnzinnigheid naast Duitse romantiek. Dit recital door Anna Tsybuleva heeft het allemaal. Vanaf het moment dat ze in 2015 het fameuze Leeds International Piano Competition won, is deze pianiste niet meer weg te denken van de internationale podia. Tsybuleva wordt geroemd om haar poëtische en zangerige spel. Kwaliteiten die in de muziek van Rameau, Debussy, Mozart en Schumann prachtig tot uitdrukking komen. Maar om nóg een reden is het pianospel van Tsybuleva buitengewoon. Haar speelstijl gekenmerkt zich door een fascinerende intimiteit: zelfs in de grootste concertzalen trekt ze de luisteraar mee in haar persoonlijke sfeer van musiceren. Hoe dat in de Edesche Concertzaal uitpakt? Beleef het mee!
Beeldende muziek van Rameau en Debussy
Bijna tweehonderd jaar zit er tussen de muziek van Rameau en Debussy. Hoewel beide componisten in twee totaal verschillende stijlen componeerden, vinden ze elkaar in hun liefde voor de natuur en exotische culturen. In Rameau's Le rappel des oiseaux en L'Egytienne hoor je achtereenvolgens vogelzang en muziek die doet denken aan een vervlogen oude Oosterse cultuur. Debussy roept met zijn schilderachtige Préludes onder meer een verzonken kathedraal en de heuvels van het Italiaanse eiland Anacapri in de verbeelding op.
Gespierde Mozart
Ook Mozarts Pianosonate nr. 9, KV 311 heeft een Franse associatie. Mozart schreef het stuk in 1777 in Mannheim op zijn reis naar Parijs. Bij het toen beroemde Mannheimer orkest maakte Mozart kennis met de nieuwste muzikale vondsten, die hij gretig in zijn kersverse pianosonate verwerkte. In de vrolijk virtuoze en bij wijlen soms orkestrale passages vol scherpe dynamische contrasten hoor je iets terug van Mozarts enthousiasme over al deze nieuwe muzikale ontdekkingen.
Schumanns Symfonische Etüden
Zoals Mozart onbedoeld de pianosonate afstofte, zo ontdeed Robert Schumann de conventionele variatiereeks van zijn burgerlijke imago. In de salons gingen muzikale variaties over populaire deuntjes erin als koek. Schumann wilde echter meer. Met zijn Sinfonische Etüden leverde hij een stuk af dat zelfs Bachs Goldbergvariaties naar de kroon stak. Maar eigenlijk zijn Schumanns Sinfonische Etüden veel meer dan een variatiecyclus. Niet alleen wisselde Schumann de losse variaties af met vrijere stukken, tegelijk wilde Schumann - net als Chopin en Liszt - de kleurenrijkdom van een heel symfonieorkest evenaren.YouTube-Tip
Bestel serie 'Wereldpianisten '24/'25' Bestel serie 'Passe Partout '24/'25'
viool gitaar Symfonie Ludwig van Beethoven Beethoven Mauro Giuliani Giuliani klassieke muziek klassiek Kamermuziek Zevende Symfonie Wenen strijkkwintet altviool cello gitaarconcert Romantiek Concert seizoen 2024-2025