Programma
Brahms - Pianotrio nr. 3 in c, op. 101
Sjostakovitsj - Pianotrio nr. 2 in e, op. 67
Frank Martin - Trio sur des mélodies populaires irlandaises
Frank Martin en Ierland
Frank Martin was een bijzondere Zwitsers-Nederlandse componist, die nu eindelijk de aandacht krijgt die hij verdient! Hoewel hij lang minder bekend was dan zijn beroemde tijdgenoten, groeit zijn populariteit snel. Een van zijn meesterwerken is het Trio sur des mélodies populaires irlandaises. In een Parijse bibliotheek ontdekte Martin oude verzamelingen Ierse volksmuziek, die hij als uitgangspunt nam voor zijn pianotrio. Dat hoor je vooral terug in het energieke slotdeel, 'Gigue', dat klinkt als een typisch Ierse Jig.
Het Hongaarse tintje van Brahms' Derde Pianotrio
Brahms' Derde Pianotrio, op. 101, vertoont subtiele raakvlakken met het Trio van Frank Martin. Sinds Brahms in 1869 in Wenen ging wonen, bracht hij zijn vakanties graag door in Zwitserland, waar hij in Hofstetten am Thunersee een villa huurde. Hier componeerde hij meesterwerken zoals het Derde Pianotrio. Met Martins trio deelt dit stuk de levendige ritmiek en volksmuziekinvloeden. Daarvoor ging Brahms te rade bij de Hongaarse volksmuziekstijl die hij van de Roma-zigeuners uit zijn vroege jeugd kende.
Rouw en reflectie in Sjostakovitsj' Tweede Pianotrio
Ook Sjostakovitsj maakt in zijn Tweede Pianotrio gebruik van volksmelodieën, maar met een ander doel dan Martin en Brahms. In december 1943 begon hij dit stuk. De onverwachte dood van zijn goede vriend Ivan Sollertinsky veranderde echter alles. Het pianotrio werd een persoonlijk eerbetoon aan Sollertinsky, met de eerste drie delen als in memoriam. In 1944 hoorde Sjostakovitsj schokkende verhalen over de nazi-vernietigingskampen, wat hem diep raakte. Dit inspireerde hem tot de finale van het pianotrio, waarin een joods-getint motief een muzikale dodendans vormt. Dit werk was een van de eerste waarin Sjostakovitsj joodse melodieën verwerkte, een thema dat hij later opnieuw zou gebruiken.
Caspar Vos, Niek Baar en Ella van Poucke
Voor zijn slotconcert als artist in residence neemt Caspar Vos twee dierbare muziekvrienden mee: violist Niek Baar en celliste Ella van Poucke. Als trio gooiden ze al hoge ogen het album rond kamermuziek van Sergej Rachmaninov. 'De musici zijn personages in een verhaal [...] Hier belichaamt de muziek een spel op leven en dood, een sensatie die Van Poucke, Vos en Baar je ten diepste laten ervaren. Ze werpen zich erop met alles wat ze hebben', schrijft NRC. Hetzelfde geldt ongetwijfeld voor de knap gecomponeerde en diepdoorvoelde pianotrio's van Martin, Brahms en Sjostakovitsj.
YouTube-Tip
Bestel serie 'Kamermuziek '24/'25' Bestel serie 'Passe Partout '24/'25'
Dmitry Shostakovich Dmitri Sjostakovitsj Johannes Brahms Frank Martin klassieke muziek klassiek Kamermuziek Pianotrio cello piano viool artist in residence Ierland Hongarije Rusland seizoen 2024-2025 wals