Programma
Stravinski - Suite ItalienneFauré - Vioolsonate nr. 1Brahms - Vioolsonate nr. 3
Ravel - Tzigane
Simone Lamsma
Wereldwijd oogst de Nederlandse violiste Simone Lamsma lof van pers en publiek. “Briljant, gepolijst, expressief en intens” en “absoluut verbluffend”, schrijven Amerikaanse kranten. Dirigent Jaap van Zweden, met wie Simone regelmatig samenwerkt, noemt haar één van de meest toonaangevende violisten van deze tijd. Met optredens in onder meer Wigmore Hall (Londen) en de Carnegie Hall (New York) op haar naam, keert Simone dit seizoen terug naar de Edesche Concertzaal. Dit keer als duopartner van artist in residence Jonathan Fournel.
Jonathan Fournel
Jonathan Fournel heeft het grote gebaar niet nodig om te overtuigen. Dat bewees hij al in 2021 toen hij de Koningin Elisabethwedstrijd won. Vier jaar eerder riep de Franse organisatie Adami hem al uit tot révélation classique. Het geheim van zijn spel? Fournel vertelt met de kleinste nuances en details een verhaal, juist als kamermusicus komt dat volledig tot zijn recht. Samen met meestervioliste Simone Lamsma beluister je hem in even sfeervolle als gepassioneerde stukken van Brahms, Fauré, Ravel en Stravinski.
De Franse charme van Fauré's Eerste Vioolsonate
Weinig Franse vioolsonates werden direct na hun ontstaan zo in het hart gesloten als de Eerste Vioolsonate van Fauré. Al snel omarmden legendarische spelers als Eugène Ysaÿe, Jacques Thibaud, George Enescu en Alfred Cortot het werk. Zelfs de Franse schrijver Marcel Proust wijdde in zijn beroemde roman 'Op zoek naar de verloren tijd' verschillende passages aan Faurés vioolsonate. Wat de muziek zo bijzonder maakt? Daarop past eigenlijk maar één antwoord: kom luisteren!
Stravinski’s Suite Italienne met een Nederlands tintje
Igor Stravinski wordt weleens een muzikale meesterdief genoemd. Aanvankelijk putte hij uit Russische volksmuziek, later vond hij inspiratie bij grootmeesters als Bach en Pergolesi. Maar Stravinski werd op zijn beurt ook door de geschiedenis beetgenomen. De ‘Taratelle’ uit zijn Suite Italienne dacht hij te baseren op muziek van Pergolesi. Pas tientallen jaren later bleek de muziek afkomstig van een Nederlandse graaf: Unico Wilhelm van Wassenaer. Eén van zijn voormalige landhuizen, Huis Kernhem, staat op nog geen halve kilometer afstand van de Edesche Concertzaal.
De Hongaarse ziel volgens Brahms en Ravel
Tot besluit van dit recital nemen Simone en Jonathan je mee naar de geïdealiseerde wereld van de Hongaarse poesta. In Brahms' Derde Vioolsonate hoor je al een glimp van de heetgebakerde speelstijl van de Roma-zigeuners. Toen Maurice Ravel de Hongaarse violiste Jelle d'Aranyi een aantal van die Roma-melodieën hoorde spelen, raakte hi direct geïnspireerd. Speciaal voor haar componeerde Ravel het stuk Tzigane. Net als de Hongaarse Rapsodieën van Liszt komt Tzigane langzaam op gang, maar eindigt in een duizelingwekkende csárdas.
YouTube-Tip
Bestel serie 'Passe Partout '25/'26' Bestel serie 'De keuze van Jonathan Fournel '25/'26' Bestel serie 'Kamermuziek '25/'26'
piano Vioolsonate artist in residence Suite Italienne Johannes Brahms Igor Stravinsky Igor Stravinski Maurice Ravel Gabriel Fauré viool Tzigane Pulcinella Unico Wilhelm van Wassenaer Ede Kernhem Kamermuziek vioolrecital