Oude Muziek '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Oude Muziek '23/'24 :
- Apollo Ensemble und David Rabinovich - 17 Februar 2024
- Apollo Ensemble - 9 März 2024
Het programma bevat onder andere:
- J.S. Bach - Chromatische Fantasie en fuga, BWV 903
- C.P.E. Bach - Sonate in b, Wq. 49, nr. 6, 'Württemberg'
- W.F. Bach - Sonate in D, op. 1, Fk3
Johann Sebastian Bach versus zonen Carl Philipp Emanuel en Wilhelm Friedemann
Zo vader zo zoon? Dat gold in ieder geval niet voor de familie Bach. Vader Johann Sebastian Bach bleef als componist de traditie van de Barok trouw en vond de nieuwlichterij van zijn zonen maar niets. Carl Philipp Emanuel bijvoorbeeld werd de belangrijkste vertegenwoordiger van de zogenaamde Sturm und Drang: een voorloper van de romantiek, waarin de ontdekking van het heftige persoonlijke gevoel centraal staat. Zijn muziek staat bol van de grote contrasten, plotselinge overgangen, emotionele uitbarstingen, kortom grillig en onvoorspelbaar. Een beetje Beethoven avant la lettre. Ook in de muziek van Wilhelm Friedemann is dat terug te horen, maar als oudste zoon van Bach senior ging hij daarin niet zo ver als broertje Carl Philipp Emanuel.Léon Berben
Dramatische stukken vragen om een dramatische uitvoering. Dat is zeker het geval bij Léon Berben. Hij leeft zich even makkelijk uit in de grillige barok van vader Bach als de heftige nieuwlichterij van zijn inventieve zonen. Van 2000 tot 2006 was Léon Berben klavecinist bij het befaamde Musica Antiqua Köln. Vanaf 2006 richt hij zich volledig op zijn solocarrière, die hem naar de belangrijkste oude-muziekfestivals bracht. Léon Berben maakte zijn entree op onder meer het Klavier Festival Ruhr, Festival de Saintes, Lucerne Festival, Festival Oude Muziek Utrecht en het Festival de Música Antiga de Barcelona. Beluister Léon Berben in de Edesche Concertzaal op zijn eigen klavecimbel, gebouwd door Keith Hill, naar een instrument van Christian Zell.
Mensen moeten naar je willen luisteren
“Ik ben altijd op zoek naar wat de componist ermee bedoeld zou kunnen hebben, naar de structuur in die muziek. Hoe vertel je met muziek een verhaal? Eigenlijk zou je Bachs muziek moeten beluisteren alsof je naar een goede speech luistert. We hebben als musici de verplichting om die muziek zo te spelen, zodat de mensen het kunnen begrijpen. Je moet als musicus een soort noodzakelijkheid voelen: dat je zo speelt, zodat de mensen naar je willen luisteren.”
(Interview Léon Berben, lees dit interview.)
Carl Philipp Emanuel Bach Johann Sebastian Bach Sturm und Drang klavecimbel barok Wilhelm Friedemann Bach Keith Hill Christian Zell Romantiek