Monteverdi Kamerkoor met organist Hayo Boerema
De beeldschone Quatre Motets pour le Temps de Noël van de Franse componist Francis Poulenc (1899-1963) staan centraal in een kerstconcert, dat verder gekenmerkt wordt door een bijzondere combinatie van oud en nieuw. De teksten die Poulenc gebruikte voor zijn kerstmotetten, komen ook terug in gregoriaanse gezangen en in motetten van twee grootmeesters van de Italiaanse renaissance, Giovanni Pierluigi da Palestrina en Giovanni Gabrieli. Organist Hayo Boerema verbindt met kleurrijke improvisaties oud en nieuw met elkaar. Hayo Boerema en het Monteverdi Kamerkoor Utrecht voeren een gezamenlijke improvisatie uit over het veertiende-eeuwse kerstlied Resonet in laudibus.
Quatre motes pour le temps de Noël
De Quatre motets pour le temps de Noël behoren zonder twijfel tot Poulencs beste koormuziek. Deze vier kleine pareltjes ontstonden in 1951-1952 en vertellen globaal het Kerstverhaal. 'O magnum mysterium' bezingt het grote mysterie van de vleeswording van Christus. In 'Quem vidistis pastores' komen de herders in beeld, terwijl in 'Videntes stellam' geleid door de stem van Bethlehem de drie wijzen hun gaven aan het goddelijk kind overhandigen. 'Hodie Christus natus est' sluit de cyclus feestelijk af. Hoe kan het ook anders: Jezus is geboren!
Foto: WSF Fotografie.
Kamermuziek Vocaal Kamerkoor Orgel