Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Rond 1786 gaf een gefortuneerde Spaanse priester Haydn de compositieopdracht om de zeven kruiswoorden van Christus te verklanken. Een jaar later was het werk af in de vorm van zeven meditaties voor orkest. Haydn belicht in elk deel één van de kruiswoorden van Christus. Het stuk eindigt met ‘Il Terremoto’, de aardbeving. Dit deel verklankt het natuurgeweld dat volgens het evangelie volgde op Jezus' dood. Tijdens de première waren de muren, ramen en pilaren van de kerk behangen met zwarte doeken. Slechts één grote lamp in het midden verlichtte de heilige duisternis. Haydns muziek sloeg in als een bom, zozeer zelfs dat Haydn korte tijd later bij zijn uitgever ook een bewerking voor strijkkwartet en een pianoversie liet verschijnen.Kurios Klarinetkwartet
De populariteit van Haydns compositie is nog steeds onverminderd groot. Het Kurios Klarinetkwartet maakte daarom een eigen bewerking van Haydns meesterwerk. Uiteraard gaat in deze versie niets verloren van de dramatische intensiteit. Het concert is een stilteconcert. Tussen de delen is een moment van stilte en bezinning, waarbij de teksten met stemmige beelden worden omlijst. Kunstschilder Peter van Es zal tijdens het concert live een doek maken, geïnspireerd door de muziek. Het Kurios Klarinetkwartet bestaat uit Corien Hoepman, Boukje Musch, Mark Snitselaar en Peter Koetsveld.Lees het verhaal achter deze indrukwekkende compositie in ons interview met Peter Koetsveld.
klarinet Joseph Haydn kwartet kruiswoorden Jezus Christus passieconcert pasen paasconcert Passie