Wereldpianisten '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Wereldpianisten '23/'24:
- Boris Giltburg - 20 April 2024
Een greep uit het programma:
Mozart/Liszt - Fantasie über Motive aus Figaro und Don Juan, S. 697
Liszt - Harmonies poétiques et religieuses, S. 173
Liszt - Hongaarse rapsodie nr. 2, S. 244
Mariam Batsashvili en haar band met Franz Liszt
Voor Mariam Batsashvili had het winnen van het Utrechtse Liszt-concours een bijzondere betekenis. Al van kleins af aan heeft Mariam een bijzondere band met Liszts muziek. 'Zijn muziek gaat eigenlijk al mijn hele leven met me mee', vertelt ze in een interview. 'Toen ik jonger was, werd ik vooral geboeid door de indrukwekkende virtuositeit in zijn stukken. Naarmate ik ouder werd, kreeg ik meer oog voor de diepere lagen in Liszts muziek.' Over de kern van Liszts muziek is Mariam helder: 'Voor mij gaat zijn muziek over de kracht van de liefde, over God, over datgene wat groter is dan ons leven. Misschien is het gek om te zeggen, maar eigenlijk is Liszt een soort peetvader voor me.'Beluister Mozart met de oren van Liszt
Met veel plezier kijkt Mariam Batsashvili uit naar het concert in de Edesche Concertzaal. 'Vooral de Bösendorfer Imperial fascineert me. Het is voor mij de eerste keer dat ik op zo’n vleugel speel.' Het repertoire voor de Edesche Concertzaal koos ze zorgvuldig uit. 'Er zit een mooie opbouw in het programma, waarin ik zoveel mogelijk kanten van Liszts pianomuziek probeer te belichten.' Zelfs Mozart komt even voorbij, maar dan gezien door de bril van Liszt. 'Ik speel Liszts weinig gehoorde operaparafrase over Mozarts opera’s ‘Don Giovanni’ en ‘Le nozze die Figaro’. Het is een moeilijk en veeleisend stuk, niet alleen vanwege de techniek, maar ook om in al dat pianistische geweld juist de lichtheid van Mozarts muziek te bewaren.''
(Lees het interview met Mariam Batsashvili.)
Franz Liszt, van spektakelmaker tot ingetogen monnik
De muziek van Franz Liszt kampt nog steeds met het imago dat ze vooral virtuoos zou zijn. Wie dieper graaft, ontdekt dat veel van zijn stukken zijn beïnvloed door zijn diep religieuze gevoelens. In 1865 kreeg Liszt in Rome zelfs vier katholieke titels toegewezen. Deze titels stonden net onder die van 'Priester'. Na deze wijding werd hij vaak 'Abbé Liszt' genoemd. Benieuwd naar meer achtergronden bij dit concert? (Lees alvast de toelichting)
klassiek Pianorecital vleugel Bösendorfer Imperial 290 Wereldpianisten piano Franz Liszt Georg Friedrich Händel Wolfgang Amadeus Mozart Liszt-concours