Kamermuziek '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Kamermuziek '23/'24:
- Pianokwartet Corneille, Vassilis Varvaresos, Noé Inui, Daniel Palmizio en Ella van Poucke - 6 april 2024
- Josef Spacek en Dmytro Choni - 13 april 2024
- Julian Steckel en Dmytro Choni - 25 mei 2024
Programma:
Schubert - Sonatina in D, op. 137, nr. 1
Prokofjev - Vioolsonate nr. 1 in f, op. 80
R. Strauss - Vioolsonate in Es, op. 18
"Muziek zegt zoveel meer dan woorden"
“Sinds anderhalf jaar speel ik op de ‘Mlynarski’-Stradivarius, ooit bespeeld door de Poolse violist Emil Mlynarski. Die viool bezit een prachtige ronde en diepe klank, heeft een groot bereik. En ik ontdek continu nieuwe kleuren en mogelijkheden."
(Lees het interview met Simone Lamsma.)
Hoe Schuberts Sonate een 'Sonatine' werd
Prokofjevs oorlogssonate
Richard Strauss' Vioolsonate
Richard Strauss is vooral bekend als componist van filmmuziek-achtige orkestwerken. Zelfs in zijn kamermuziek is dat terug te horen. Symfonisch en voor de musici veeleisend is zijn Vioolsonate, waarin al vleugjes van 'Ein Heldenleben' en 'Till Eulenspiegel' te horen zijn. Maar los van alle virtuositeit is de Vioolsonate vooral romantische kamermuziek. Richard Strauss componeerde het stuk toen hij verliefd was op zangeres Pauline de Ahna, die later ook zijn echtgenote werd. Zou dat de jeugdige energie van de snellere delen verklaren? In het langzame middendeel laat Strauss de viool vooral zingen. Het doet denken aan Mendelssohns beroemde 'Lieder ohne Worte'. Strauss zelf was zo enthousiast over dit deel, dat hij het later ook nog als zelfstandig stuk liet uitgeven, dan getiteld 'Improvisation'.Beluister Simone Lamsma in het programma 'Zomergasten' met Jaap van Zweden.
piano viool Bösendorfer Imperial 290 Kamermuziek kleine bezetting Richard Strauss Sergej Prokofjev Franz Schubert vioolsonates vioolrecital