Programma:
Liszt - Via Crucis
Liszt - Sunt lacrymae rerum; Unstern! Sinistre, disastro
Kodály - Smeekbede, 'Szép Könyörgés'
Bárdos - De gebeden van de profeet Jeremia
Onaardse verstilling in 'Via Crucis' van Franz Liszt
Wie aan Franz Liszt denkt, denkt meestal direct aan virtuoze pianomuziek en adembenemende symfonische gedichten. Maar naast gelauwerd pianist en componist was Liszt ook een diep religieus mens. Tijdens een verblijf in Rome in 1878 zette hij zijn beroemdste geestelijke compositie op papier, de 'Via Crucis' (De Kruisweg), dat in veertien staties Jezus op zijn lijdensweg volgt. De bijna onaardse verstilling die uit de muziek spreekt is mijlenver verwijderd van de virtuoze pianomuziek uit vroegere jaren. Liszt schreef niet minder dan drie versies van zijn 'Via Crucis'. Tijdens dit concert hoort u de versie voor koor, bariton en piano. In de Edesche Concertzaal verbindt het Monteverdi Kamerkoor 'Via Crucis' met twee net zulke verstilde koorwerken van Liszts landgenoten Zoltán Kodály en Lajos Bardós.
Dirigent Wouter Verhage over 'Via Crucis': "De pianoversie werkt zó meditatief. Het maakt altijd een diepe indruk op het publiek. Soms blijven mensen minutenlang in stilte zitten." (Lees het interview met Wouter Verhage.)
Van gregoriaans tot 'O Haupt voll Blut und Wunden'
Die verstilling heeft veel te maken met de muziek die Liszt voor 'Via Crucis' als uitgangspunt nam. Als diepgelovig rooms-katholiek was het gregoriaans zijn muzikale moedertaal. Maar in 'Via Crucis' komen ook twee bekende Lutherse koralen voor. Muziek die we allemaal kennen uit Bachs 'Matthäus-Passion': "O Haupt voll Blut und Wunden".
Monteverdi Kamerkoor
Het Monteverdi Kamerkoor werd in 1989 opgericht en treedt op in concertseries verspreid over heel Nederland. Ook is het koor regelmatig op de radio en in het buitenland te beluisteren. Het MKU zingt naast oude muziek (Renaissance en Vroeg Barok) ook met grote regelmaat ook hedendaags koorrepertoire. Diverse componisten droegen koorwerken op aan het MKU. De inspanningen van koor en dirigent voor het werk van componist Joep Straesser werden op 2 juli 2006 bekroond met de Straesser – Versterprijs 2006. Sinds 2016 staat het Monteverdi Kamerkoor onder leiding van dirigent Wouter Verhage.
Bariton Michael Wilmering
In Liszts 'Via Crucis' zingt Michael Wilmering de bariton-solo's. Hij won de tweede prijs in de Nationale Ronde van Stichting Jong Muziektalent en de prijs voor de beste vertolking van een Nederlands lied (2011). Op het Internationaal Vocalisten Concours 2014 won hij met pianist Javier Rameix de junior- en de persprijs in categorie Liedduo. Michael vertolkte diverse operarollen bij de Dutch National Opera Academy, De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera. Daarnaast is Michael ook een veelgevraagd solist. Zo zong hij onder meer Bachs 'Matthäus-Passion' en 'Johannes-Passion', de 'Messiah' van Händel en het 'Requiem' van Mozart.
Pianist Rob Nederlof
Rob Nederlof studeerde aan het Brabants Conservatorium orgel bij Maurice Pirenne, piano bij Alexandru Hrisanide en klavecimbel bij Gerard Dekker. Hij volgde diverse meestercursussen in binnen- en buitenland onder andere bij Bernard Lagacé, Albert de Klerk, Piet Kee en Luigi Tagliavini. Ook studeerde Rob Nederlof bij Gisbert Schneider aan de Folkwang Hochschule te Essen (Duitsland). Hij concerteerde in veel belangrijke concertzalen en kerken in Europa, waaronder de Smetana-zaal in Praag, de Berliner Dom, de Leipziger Thomaskerk, de St. Bavokerk te Haarlem, Hofkapel Schönnbrun en het Concertgebouw Amsterdam.
Beluister 'Via Crucis' van Franz Liszt.
zang Bösendorfer Imperial 290 piano Franz Liszt Zoltán Kodály Lajos Bardós Kamerkoor bariton Via Crucis Passie koor gregoriaans O Traurigkeit O Haupt voll Blut und Wunden