Kamermuziek van Debussy, Ravel en Stravinski - Doris Hochscheid (cello), Frans van Ruth (piano) en Barbara Kozelj (mezzosopraan)

Kamermuziek van Debussy, Ravel en Stravinski - Doris Hochscheid (cello), Frans van Ruth (piano) en Barbara Kozelj (mezzosopraan)
Uitvoerenden: Doris Hochscheid Frans van Ruth Barbara Kozelj

Kamermuziek van Debussy, Ravel en Stravinski - Doris Hochscheid (cello), Frans van Ruth (piano) en Barbara Kozelj (mezzosopraan)

Souvenir d’une marche boche
Frans van Ruth (piano)
Met het pianostukje 'Souvenir d'une marche boche' (1915) veegde de Rus Igor Stravinski de vloer aan met het Duitse oorlogsgeweld van de Eerste Wereldoorlog. Hij schreef het als bijdrage aan het boek 'Livre des sans-foyer' (Het boek der thuislozen) van Edith Wharton, dat in 1916 werd uitgegeven ten bate van Belgische weeskinderen. Aan het slot van deze 'moffenmars' geeft Stravinski een flinke steek onder water naar Beethovens 'Vijfde Symfonie'.
Noël des enfants qui n’ont plus de maisons
Frans van Ruth (piano) Barbara Kozelj (mezzosopraan)
In Debussy's lied 'Noël des enfants qui n'ont plus de maisons' gaat het ook over ontheemde kinderen. Het werd Debussy's laatste lied dat hij componeerde. Wel zag hij kans er in 1916 een versie voor kinderkoor van te maken. In de Edesche Concertzaal hoort u de originele versie voor zangstem en piano.
Sonate voor cello en piano
Frans van Ruth (piano) Doris Hochscheid (cello)
  • I. Prologue. Lent, sostenuto e molto risoluto
  • II. Sérénade. Modérément animé
  • III. Final. Animé, léger et nerveux
Uit hetzelfde jaar als het lied 'Noël des enfants qui n'ont plus de maisons', dateert ook Debussy's Cellosonate. Hij ondertekende het stuk met de woorden "Musicien français". Daarmee stapte Debussy uit het spoor van de Duitse traditie en zocht met zijn Cellosonate aansluiting bij de Franse barok.
La veille
Frans van Ruth (piano) Barbara Kozelj (mezzosopraan)
De titel van dit lied is te vertalen als 'de vooravond' of als 'de nachtwake'. De scène die de dichter weergeeft, vindt plaats tijdens de nacht die aan een veldslag voorafgaat. Matthijs Vermeulen vertelt er zelf over: "Een vrouw, eenzaam in haar stille kamer bij het bedje waar haar kind slaapt, valt in overpeinzing. Hoewel rondom haar alles nog kalm is, denkt zij aan al het dierbare dat zij door de oorlog bedreigd voelt. "
Cellosonate nr. 1
Frans van Ruth (piano) Doris Hochscheid (cello)
  • I. Assez lent
  • II. Assez vite
Een paar dagen na Debussy's overlijden, werd de Franse meester in Amsterdam herdacht met een uitvoering van zijn Cellosonate uit 1915. Vermeulen was erbij en raakte zo onder de indruk van het stuk dat hij kort daarop de eerste noten van zijn 'Eerste Cellosonate' op papier zette .
Drei kleine Stücke, op. 11
Frans van Ruth (piano) Doris Hochscheid (cello)
  • I. Mässige Achtel
  • II. Sehr bewegt
  • III. Äusserst ruhig
Weberns 'Drei kleine Stücke' waren het 'bijproduct' van een grote cellosonate waar Webern in het voorjaar van 1914 aanwerkte. Niet lang daarna brak de Eerste Wereldoorlog uit. De 'Drei kleine Stücke' kreeg Webern af, zijn Cellosonate zou hij nooit voltooien...
Frontispice (à cinq mains)
Frans van Ruth (piano)
1918 was een naargeestig jaar voor Maurice Ravel. De oorlog had zijn vernietigende werk gedaan, tot overmaat van ramp overleed ook Ravels moeder en was ook zijn eigen gezondheid in slechte conditie. Het enige stuk dat uit Ravels pen vloeide was 'Frontispice' voor vijfhandig piano; een van zijn merkwaardigste pianostukken. Sommigen suggereren dat het onderdeel is van een reeks stukken voor pianola, gecomponeerd in opdracht van de firma Aeolian. Aan deze reeks leverde onder anderen ook Stravinski een bijdrage.
Maurice chéri 
Frans van Ruth (piano) Doris Hochscheid (cello) Barbara Kozelj (mezzosopraan)
  • I. 'Cher Édouard'
  • II. 'Mon cher ami'
  • III. 'Maman chérie' (1)
  • IV. 'Maman chérie' (2)
  • V. 'Maurice chéri'
Elmer Schönberger componeerde 'Maurice chéri' in opdracht van de Doelen voor de serie 'De Groote Oorlog' (2014).
vrijdag 31 maart 2017, 20:00 uur

Oorlogsfilms zijn nogal populair, van die series als "Band of Brothers". Componist Maurice Ravel vocht in de Eerste Wereldoorlog. Hij schreef brieven en maakte foto's. Vrijdagavond zingt mezzosopraan Barbara Kozelj deze brieven en we laten foto's van Ravel zien. Celliste Doris Hochscheid, pianist Frans van Ruth en mezzosopraan Barbara Kozelj spelen muziek van Debussy, Stravinski en Vermeulen. Het vijfhandig pianostuk van Maurice Ravel loopt uit in vijf liederen waarin Ravel vertelt over zijn ervaringen aan het front, gelijktijdig zichtbaar gemaakt met foto's van Ravel.

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
vrijdag 31 maart 2017, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal, dé concertzaal op de Veluwe. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, één van de mooiste concertvleugels van Nederland met de allerbeste musici. Vanaf een uur voor aanvang van het concert bent u welkom in de Edesche Concertzaal, voor bijvoorbeeld een kopje koffie vooraf. Let op: tijdens de uitvoering verlenen wij geen toegang tot de concertzaal. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Gratis koffie/drankjes;
  • Gratis pauzehapje;
  • Gratis garderobe;
  • Gratis luxe programmamagazine;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • ECLive! Bij geselecteerde concerten: geniet na van het concert met gratis te downloaden tracks met uw ticketnummer;
  • Schrijf u in op de gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
  • Geniet van het Edesche Concertzaal Diner bij het naastgelegen sfeervolle restaurant Buitenzorg;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL Tickets

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer