Franck en Schubert Extravaganza!
Dompel je voor het slapen gaan nog even onder in dromerige kamermuziek. Anna Fedorova en haar muziekvrienden spelen twee overbekende stukken op een manier zoals je ze nog niet eerder hoorde. Franz Schubert en César Franck schreven ieder wereldberoemde solosonates. Deze stukken werden in zoveel versies bekend, dat je nauwelijks nog weet wat het origineel is.
Arpeggione-Sonate
Schubert schreef zijn 'Arpeggione sonate' voor de inmiddels vergeten arpeggione, een kruising tussen een gitaar en een cello. Omdat de muziek zo mooi is, klinkt deze sonate vaak op verschillende soloinstrumenten met piano. Anna Fedorova kiest voor elk deel een ander soloinstrument dat het best bij de muziek past.
Francks Vioolsonate
Hetzelfde geldt voor wat de geschiedenis inging als Francks 'Vioolsonate'. Van hetzelfde stuk bestaat ook een door Franck goedgekeurde versie voor cello en piano. Op welk instrument klinkt dit meesterwerk het best? U mag het zeggen, want ook hier hoor je in ieder deel een ander soloinstrument.Vanavond beluistert u deze musici
- Anna Fedorova, piano
- Sasha Grynyuk, piano
- Eldbjørg Hemsing, viool
- Kirill Troussov, viool
- Dana Zemtsov, altviool
- Lech Antonio Uszynski, altviool
- Thomas Caroll, cello
- Benedict Kloeckner, cello
- Nicholas Schwartz, contrabas
Franck and Schubert Extravaganza
Some classical masterpieces are surrounded by mystery. This is particularly the case for two chamber music pieces of Schubert and Franck. What started of as a cello sonata ended as a violin sonata with Franck. Not to mention Schuberts ‘Arpeggione’-sonata, because this piece is nowadays performed by nearly all possible instrumental combinations. Anna Fedorova dived into the backgrounds of these masterpieces to show you how Franck and Schubert meant there sonatas to be heard.
You will listen to the following musicians tonight
- Anna Fedorova, piano
- Sasha Grynyuk, piano
- Eldbjørg Hemsing, violin
- Kirill Troussov, violin
- Dana Zemtzov, viola
- Lech Antonio Uszynski, viola
- Thomas Caroll, cello
- Benedict Kloeckner, cello
- Nicholas Schwartz, double bass
[/en] [de]
Franck und Schubert Extravaganza
Manche klassische Meisterwerke sind von Mysterien umwoben. Dies gilt insbesondere für die zwei gespielten Sonaten von Schubert und Franck. Was bei Franck als eine Cellosonate anfing, endete als Violinsonate. Geschweige denn Schuberts 'Arpeggione'-Sonate, denn dieses Werk klingt heutzutage in fast allen möglichen Instrument-Kombinationen mit Klavier. Anna Fedorova vertiefte sich in den Hintergründen dieser beiden Meisterwerke und zeigt wie Franck und Schubert ihre Sonaten eigentlich meinten.
Heute Abend hören Sie diese Musiker
- Anna Fedorova, Klavier
- Sasha Grynyuk, Klavier
- Eldbjørg Hemsing, Violone
- Kirill Troussov, Violone
- Dana Zemtzov, Viola
- Lech Antonio Uszynski, Viola
- Thomas Caroll, Cello
- Benedict Kloeckner, Cello
- Nicholas Schwartz, Kontrabass
[/de]
cello piano Bösendorfer Imperial 290 klassiek vleugel Kamermuziek viool altviool Franz Schubert César Franck Arpeggione