Nino Gvetadze (piano) en Frederieke Saeijs (viool)

Nino Gvetadze (piano) en Frederieke Saeijs (viool)
Uitvoerenden: Nino Gvetadze Frederieke Saeijs

 

Nino Gvetadze (piano) en Frederieke Saeijs (viool)

Vioolsonate in A, D 574, 'Grand Duo'
Nino Gvetadze (piano) Frederieke Saeijs (viool)
  • I. Allegro moderato
  • II. Scherzo. presto
  • III. Andantino
  • VI. Allegro vivace
Schubert was pas twintig jaar oud toen hij deze vioolsonate componeerde. Toch had de componist op dat moment al drie kleinere vioolsonates op zijn naam staan. Wellicht was het daarom dat de uitgever deze sonate de bijnaam ‘Grand Duo’ gaf om ze te onderscheiden van zijn drie voorgangers. Maar er is nog iets bijzonders aan deze vioolsonate. Net als Beethoven vaak deed, laat Schubert melodieën in de verschillende delen steeds terugkeren.
Vioolsonate in a, op. 105
Nino Gvetadze (piano) Frederieke Saeijs (viool)
  • I. Mit leidenschaftlichem Ausdruck
  • II. Allegretto
  • III. Lebhaft
Bevindt Schuberts ‘Grand Duo' zich nog in de klankwereld van Mozart, met Schumanns Eerste Vioolsonate zitten we direct in het hart van de gevoelswereld van de romantiek. ‘Mit leidenschaftlichen Audruck’ schreef hij boven het eerste deel. In inderdaad begint de vioolsonate heel gepassioneerd. Maar onderhuids speelt Schumann nog ander spel. Let maar op de relatie tussen de viool en de piano die elkaar hier en daar in canon imiteren.
PAUZE
Vioolsonate in F, op. 10, nr. 1
Nino Gvetadze (piano) Frederieke Saeijs (viool)
  • I. Allegro
  • II. Romanze. Larghetto
  • III. Rondo. Amabile
Weber schreef zijn vioolsonates op. 10 voor amateurs, daardoor zijn ze technisch niet heel veeleisend, maar muzikaal geven ze veel ruimte voor eigen interpretatie. Frederieke Saeijs vertelt erover: “Het was voor ons een lonende uitdaging om elk deeltje in een glanzende juweel te veranderen. Vooral de ‘Romanza’ spreekt recht tot het hart en het was juist dit deel dat de beroemde meesterviolist Fritz Kreisler regelmatig tijdens concerten speelde."
Vioolsonate in F, 1838
Nino Gvetadze (piano) Frederieke Saeijs (viool)
  • I. Allegro vivace
  • II. Adagio
  • III. Assai vivace
Het feit dat we deze vioolsonate van Mendelssohn überhaupt kennen, is te danken aan violist Yehudi Menuhin. Honderd jaar nadat Mendelssohn het werk componeerde speelde Menuhin het tijdens zijn concerten en zo werd het een repertoirestuk. Mendelssohn had zijn vioolsonate nooit laten uitgeven, omdat hij het naar eigen zeggen niet goed genoeg vond. Gelukkig dacht Menuhin daar anders over. Het ‘Adagio’ bezit een van de mooiste melodieën die Mendelssohn componeerde.
zaterdag 9 september 2017, 20:00 uur

Begin het kersverse seizoen met heerlijke muziek van Schubert, Schumann en Mendelssohn. Pianiste Nino Gvetadze geeft samen met violiste Frederieke Saeijs haar visitekaartje af als nieuwe artist in residence van de Edesche Concertzaal. Met perfect samenspel en hartstochtelijke muzikaliteit bezorgen deze twee dames je een onvergetelijke avond uit. Kreeg je al kippenvel van Nino's pianospel tijdens het Prinsengrachtenconcert 2017? In de Edesche Concertzaal gebeurt dat ongetwijfeld opnieuw. Beleef het mee!

Waar en wanneer

Aanvangstijd:
zaterdag 9 september 2017, 20:00 uur

De Edesche Concertzaal. Ongehoorde akoestiek, intieme schoonheid, een prachtige Bösendorfer Imperial concertvleugel en de allerbeste musici. De Edesche Concertzaal is ongesubsidieerd en wordt mede mogelijk gemaakt door DagjeWeg.NL.

  • Online veel betalingsmogelijkheden;
  • Podium Cadeaukaart OK, ook online;
  • Koffie, drankjes inbegrepen;
  • Garderobe inbegrepen;
  • Luxe programmamagazine inbegrepen;
  • Gratis en betaalde parkeermogelijkheden in de nabije omgeving;
  • Subsidievrij en onafhankelijk. Sponsor: DagjeWeg.NL;
  • NPO Radio 4 zendt regelmatig uit vanuit de Edesche Concertzaal. Luister opnieuw naar bv. IKFE 2017 en IKFE 2018 of Brodsky Quartet;
  • Op een bezoek aan de Edesche Concertzaal zijn de algemene bezoekersvoorwaarden van de VSCD van toepassing.

Edesche Concertzaal

Amsterdamseweg 9, Ede

Routebeschrijving: Auto Openbaar vervoer