Strijkkwartetten '24/'25
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Strijkkwartetten '24/'25 :
- Lavinia Meijer und Alma Quartet - 22 März 2025
Dvorák in Amerika
Van 1892 tot 1895 woonde en werkte Dvorák in Amerika. Niet alleen zijn beroemde Negende Symfonie ‘Uit de Nieuwe Wereld’ ontstond hier, maar ook zijn ‘Twaalfde Strijkkwartet’. Het werk kreeg al snel de bijnaam ‘Amerikaans’. Dvorák schreef dit vrolijke strijkkwartet tijdens een zomerverblijf bij de toenmalige Moravische boerengemeenschap Spilleville in Iowa. Ongetwijfeld deed de componist inspiratie op tijdens zijn talloze wandelingen, waarbij hij, gezien het Scherzo, bijzonder goed naar de lokale vogels luisterde.
Štěpán Ježek over het spelen in een strijkkwartet:
"Kamermuziek gaat niet over competitie of technische perfectie, maar over dienstbaarheid; het gaat om de vraag: ‘hoe kan ik mijn eigen partij zo spelen om de anderen beter te laten klinken?’ Je moet elkaar inspireren en met elkaar communiceren. In essentie gaat het om professionele betrokkenheid op elkaar, wat er ook gebeurt."
(Lees het interview met Štěpán Ježek.)
Schumanns romantiek
Muziek kan niet zonder andere muziek. Wemelt het in Dvoráks ‘Twaalfde Strijkkwartet’ van volksmuziek en vogelzang, Robert Schumann op zijn beurt ging bij grote voorgangers als Mozart en Beethoven te rade voordat hij zijn prachtige ‘Derde Strijkkwartet’ componeerde. Alleen genieën kunnen zich volledig losmaken van hun voorbeelden. Daarom klinkt Schumanns 'Derde Strijkkwartet' helemaal als Schumann.
Willem Wander van Nieuwkerk
En de muziek van Willem Wander van Nieuwkerk? Violist Štěpán Ježek vertelt erover: “De muziek van Willem Wander is erg romantisch en klinkt net zo teder als die van Schumann.” Maar 'Super Suite' van Van Nieuwkerk, voor een van de eerste keren klinken alle zeven delen, heeft zeker ook een eigen profiel. Štěpán Ježek: “Het vernieuwende aan dit stuk is dat Van Nieuwkerk oude koralen en bekende kerkmelodieën een ander karakter geeft, door ze naar het nu te vertalen. Zo kan een gregoriaanse melodie ineens als een tango klinken.” Het Bennewitz Quartet hoopt met dit programma te bereiken dat de mensen nog meer van kamermuziek gaan houden: “Muziek is goed voor geest en ziel”, aldus Štěpán Ježek.
Laat u dus verrassen door dit bijzondere stuk, waarin oud en nieuw door elkaar lopen!
Bennewitz Quartet
Het Bennewitz Quartet is niet meer weg te denken van de internationale kamermuziekpodia. Met evenveel liefde voor het klassieke strijkkwartet als de Tsjechische kamermuziek spreekt het Bennewitz Quartet direct tot het hart. Wat dit kwartet zo bijzonder maakt, is volgens het magazine Harmonie Online de symfonische klank, pure lyriek en melancholische elegantie. Met deze kwaliteiten veroverde het Bennewitz Quartet de afgelopen twintig jaar een koppositie in de internationale top. In 2004 wonnen de vier musici twee speciale prijzen tijdens de ARD Wettbewerb en de Eerste Prijs op de International Chamber Music Competition in Osaka (Japan). In 2008 sleepten ze in Italië tijdens de Borciani Competitie de Eerste Prijs in de wacht.
Het Bennewitz Quartet bestaat uit:
- Jiří Němeček, viool
- Štěpán Ježek, viool
- Jiří Pinkas, altviool
- Štěpán Doležal, cello
Harry-Imre Dijkstra
Klarinettist Harry-Imre Dijkstra en het Bennewitz Quartet spelen al veertien jaar succesvol samen en gaven gezamenlijk al tweehonderd concerten in Tsjechië, België, Oostenrijk en Duitsland. In Nederland speelden zij onder meer in De Doelen, Tivoli-Vredenburg, het Concertgebouw en tijdens het Grachtenfestival en het WoNDeRFeeL festival van 2017. Genoegd redenen om ze in de bijzondere akoestiek van de Edesche Concertzaal te beluisteren.
YouTube-tip
strijkkwartet klarinet viool Super Suite cello Antonín Dovrák Robert Schumann Willem Wander van Nieuwkerk Amerikaans kwartet American altviool