Wereldpianisten '23/'24
Dit concert is al geweest. Bekijk hieronder de serie Wereldpianisten '23/'24:
- Boris Giltburg - 20 April 2024
Boris Giltburg bij Podium Witteman op NPO 2
Wereldpianist Boris Giltburg was afgelopen zondag te gast bij Podium Witteman. Hij speelde een van de spectaculairste pianowerken van Sergej Prokofjev: de stampende finale van de Zevende Pianosonate.
Boris Giltburg
Boris Giltburg maakte al grote indruk toen hij de prestigeuze Vendome-prijs tijdens het Verbier Festival in ontvangst mocht nemen. Vanaf het moment dat Boris Giltburg in 2013 de Koningin Elisabethwedstrijd wint, ligt de muziekwereld volledig aan zijn voeten. Concertreizen brengen hem van de Verenigde Staten tot Japan en van Duitsland tot Australië. Overal waar hij speelt ontstaat ‘pianistieke euforie’, aldus NRC Handelsblad. Beleef deze klankmagiër in de Edesche Concertzaal met drie prachtige werken van Liszt, Rachmaninov en Sjostakovitsj.
Boris Giltburg over het interpreteren van muziek:
"Rachmaninov heeft ooit gezegd dat hij ook niet alles van zijn eigen muziek begreep. Hij leerde ervan als anderen het uitvoerden. Mij maakt het duidelijk dat zoiets als ‘dé’ interpretatie niet bestaat. Hoe je een stuk speelt hangt af van wie je als mens en als musicus bent. Dat kan zelfs van dag tot dag verschillen."
(Lees het interview met Boris Giltburg.)
Sjostakovitsj’ Achtste Strijkkwartet
Zijn ‘Achtste Strijkkwartet’ is Sjostakovitsj' persoonlijkste en meest gespeelde strijkkwartet. Het stuk ontstond in 1960 in Dresden letterlijk op de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog. "Ter nagedachtenis van de slachtoffers van fascisme en oorlog", schreef Sjostakovitsj erboven. De muziek klinkt als een emotionele wervelstorm die je vanaf de eerste noten meeneemt door extreme stemmingswisselingen. Alsof Sjostakovitsj zijn muziek nóg persoonlijker wilde maken duikt overal in het werk zijn muzikale handtekening op: de vier beginletters van zijn naam in muzieknoten.
Boris Giltburg vindt het jammer dat Sjostakovitsj geen groot pianowerk heeft nagelaten in de trant van zijn strijkkwartetten, vertelt hij in een interview. Dus zette Giltburg zich aan het werk en bewerkte Sjostakovitsj’ aangrijpende ‘Achtste Strijkkwartet’ voor piano. Dat er niets van de intensiteit in de muziek verloren gaat, bewijst hij maar wat graag aan de Bösendorfer Imperial.
Etudes-tableaux van Rachmaninov
Alleen al over de titel kun je lang mijmeren. Zijn het etudes of juist kleine klankschilderijtjes? In ieder geval behoren Rachmaninovs ‘Etudes-tableaux’ tot zijn meest gespeelde pianostukken. Toch heeft de componist zich wel iets over zijn inspiratiebronnen laten ontvallen. Zo zouden de eerste twee ‘Etudes-tableaux’ geënt zijn op zeegezichten. Voor Boris Giltburg staat de emotionele kracht van Rachmaninovs muziek voorop. “Die is soms zo groot, dat ze je als uitvoerder kan overweldigen”, vindt hij.
YouTube-tip
Franz Liszt Etudes tableaux Dmitri Sjostakovitsj Dmitri Shostakovich piano Bösendorfer Imperial 290 Wereldpianisten vleugel Pianorecital Sergej Rachmaninov Sergei Rachmaninoff Koningin Elisabethwedstrijd Vendome prijs